O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Wyświetl zdjęcie
Linia promowa Meersburg - Konstanz, Jezioro Bodeńskie

Linia promowa Meersburg - Konstanz, Jezioro Bodeńskie

Prom pasażersko - samochodowy "Fritz Arnold", 16.07.2011
Dodane przez: miroslaw rajski
Data: 3 miesięcy temu
Wymiary: 991 x 644 pixeli
Rozmiar pliku: 165.54kB
Liczba wyświetleń: 291
Ocena: 5
Komentarzy: 1

1 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • miroslaw rajski
    miroslaw rajski
    Prom samochodowo – osobowy „Fritz Arnold” zbudowany został w roku 1963 na stoczni Bodan Werft w Kressbronn i był siódmym z kolei promem na linię Meersburg – Konstanz. Najstarszy statek połączenia, „Meersburg” ex „Konstanz” był za mały i za słaby aby sprostać wzrastającym wymaganiom. Nowa jednostka była konieczna.
    „Fritz Arnold” zamówiony został 5 stycznia 1961, wodowanie nastąpiło 18 kwietnia 1963, a do służby wszedł 1 czerwca tegoż roku. Stary, mały „Meersburg” został natychmiast wycofany i w niedługi czas sprzedany. W ten sposób założona liczba promów - 6 jednostek – pozostała bez zmian. Za to znacznie zwiększył się jej potencjał przewozowy.

    Matką chrzestną promu została Friedel Arnold, córka Fritza Arnolda, dzięki któremu połączenie promowe doszło do skutku. Jak doniosła ówczesna prasa, pani Friedel rozbiła butelkę szampana z taką siłą o burtę, że stojący w pobliżu goście musieli szukać schronienia przed odłamkami szkła. Rozbryzg rzeczywiście solidny Smile

    abload.de/img/nr2098kf6.jpg

    Wodowanie „Fritza Arnolda” w kwietniu 1963”

    abload.de/img/nr21lzj0z.jpg

    „Fritz Arnold” był trzecim z kolei promem typu „Thurgau”, ale mocniej zmotoryzowany i nowocześniej wykończony. Otrzymał również silniki firmy MWM, ale mocniejsze typu, RH 435 o łącznej mocy 820 KM, która przekazywana była na obydwa pędniki Voitha Schneidera. Pędniki na „Fritz Arnold” sterowane były jeszcze mechanicznie. Od następnej jednostki już tylko hydraulicznie. Energii elektrycznej dostarczały dwa agregaty prądu zmiennego o napięciu 380/220 V i mocy 2 x 30 kVA. Koszt budowy: 3.990.000 DM.

    abload.de/img/nr25o0kon.jpg

    Dane techniczne promu:

    długość całk.............................................................................................................................54,00 m mszerokość całk......................................................................................................................12,35 m
    szerokość pokł. samochodowego......................................................................................9,40/7,40 m
    wysokość pokł. samochodowego..............................................................................................4,00 m
    wysokość boczna do pokł. samochodowego.............................................................................2,90 m
    wysokość całk. ponad linią wodną..........................................................................................10,70 m
    zanurzenie pusto/zał..........................................................................................................1,59/1,96 m
    wyporność pusto/zał............................................................................................................352/512 t
    pasażerów....................................................................................................................................600
    samochodów osobowych..............................................................................................................40
    prędkość pusto...................................................................................................................22,50 km/h
    napęd........................................................................................................2 x MWM typu RHS 435 S
    moc......................................................................................................2 x 410 KM przy 600 obr/min
    pędniki...........................................................................................2 x Voith Schneider typu 16 E 100

    „Fritz Arnold” na swojej codziennej trasie Meersburg – Konstanz w krótce po wejściu do służby:

    abload.de/img/nr611zj2w.jpg

    Trójka promów w bazie w Konstanz – Staad. „Fritz Arnold” w środku. Z lewej „Linzgau” (r.bud. 1952), z prawej stary „Meersburg” (r.bud. 1939). Ok. 1970:

    abload.de/img/nr58i9jsw.jpg

    Prom opucił właśnie przystań promową w Meersburgu. Ta kartka pocztowa ostęplowana jest w Konstanz 15.08.1970:

    abload.de/img/nr462jic.jpg

    W takie dwa sześciocylindrowe, niedoładowane, nienawrotne silniki MWM wyposażony był „Fritz Arnold” w chwili ukończenia budowy.
    Widok silnika od strony napędu rozrządu. Scan ze starego prospektu MWM:

    abload.de/img/nr62ctkbc.jpg

    Krótka charakterystyka silnika:

    średnica cylindra....................................................................................................................250 mm
    skok tłoka...............................................................................................................................350 mm
    pojemność skokowa całego silnika..........................................................................................103,1 l
    ciężar.......................................................................................................................................8250 kg
    wymiary, dł./szer./wys........................................................................................3646/1400/2065 mm

    „Fritz Atnold” jako pierwszy prom zainaugurował komunikację całodobową. Była to odpowiedź na karkołomne plany budowy mostu przez Jezioro. W noc wielkanocną 23 na 24 marca 1967 o godz. 00.20, „Fritz Arnold” osiągnął Meersburg. Od tego momentu do dzisiaj promy kursują całodobowo.

    Jedynym zakłóceniem spokojnej eksploatacji „Arnolda” było bez widocznej przyczyny zboczenie z kursu, przy dobijaniu do przystani w Meersburgu. 31 lipca 2002 wszedł na mieliznę 300 m od celu lekko uszkadzając pędnik. Poza tym zawsze szczęśliwie przewoził ładunek i pasażerów z jednego brzegu Jeziora na drugi Smile

    W roku 2001 dyrekcja Stadtwerke Konstanz, czyli armator promów, zamawiając „Tabora” zdecydowała się na generalną modernizację floty. „Fritz Arnold” miał przejść do rezerwy i zatrudniany tylko w chwilach największego obciążenia linii. Ale rok później zastanowiono się inaczej - „Fritz Arnold”, jako oldtimer powinien zostać w regularnej eksploatacji liniowej.
    Zimą 2003/2004 poddany został generalnemu remontowi i modernizacji. Przede wszystkim otrzymał nowe silniki napędowe z systemem wtrysku paliwa Common – Rail. Uczyniło go to najczystszym statkiem flotylli. Salon pasażerski starannie odnowiono w stylu lat sześćdziesiątych. Wprowadzono absolutny zakaz palenia na całym statku. Koszt modernizacji wyniósł 6000.000 euro.

    Na przystani promowej w Konstanz – Staad w czerwcu 2003, czyli krótko przed modernizacją. Foto Bodenseeschifffahrt.de:

    abload.de/img/nr3lsjow.jpg

    W tym samym miejscu pięć lat później, w marcu 2008. Foto Davidmoerike:

    abload.de/img/nr237kjw.jpg

    Nowe silniki „Arnolda” pochodziły z MTU Friedrichshafen. Były to nowoczesne, ośmiocylindrowe maszyny typu 8V2000 M60 o mocy po 450 KM przy1600 obr/min, czyli nieco silniejsze od oryginalnych MWM. Ale ze swoim ciężarem 1790 kg 4,5 razy lżejsze! Ich pojemność skokowa 15,9 litra była zgoła 6,5 razy mniejsz niż 103 litry ciężkich MWM-ów!! Oczywiście, wpływało to ogromnie na zmniejszenie zużycia paliwa i zaoszczędzenie miejsca w maszynowni. Na marginesie: silniki typoszeregu „2000” zastąpiły od roku 1997 typoszereg „183”.

    „Fritz Arnold” w piękny, letni dzień kieruje się do przystani w Meersburgu. W tle wczesnośredniowieczny zamek i pałace zabytkowego Meersburga. To piękne zdjęcie pochodzi z książki ”Der Siegeszug der Motorschiffe auf dem Bodensee” wydanej w roku 2015. Foto Joachim Simon:

    abload.de/img/nr63ghj7j.jpg

    W lipcu 2011 udaliśmy się z małżonką na krótki wypad do Konstanz i przypadkowo trafiliśmy na przeprawę „Arnoldem”. Nie darowałem sobie żeby nie uwiecznić świeżo odrestaurowanych wnętrz promu. Spartańska elegancja:

    abload.de/img/nr317jkv2.jpg

    abload.de/img/nr32lfkb9.jpg

    Kto by pomyślał, że to był jego ostatni sezon...

    abload.de/img/nr33y7kza.jpg

    Na nic zdały się odmładzające zabiegi. Z chwilą wejścia do eksploatacji w maju 2010 nowoczesnego, ogromnego „Lodi”, „Fritz Arnold” musiał zejść z placu boju - zbyt mały i przestarzały. 12 stycznia 2012 został wycofany i wiosną tegoż roku zezłomowany w austriackiej stoczni w Fussach, na wschodnim brzegu Jeziora.

    Czekając na złomowanie w Fussach. Foto IBN:

    abload.de/img/nr27knk4l.jpg

    Mimo wszystko coś z niego uratowano. Prawie nowe silniki i historyczne pędniki zastały sprzedane do Kanady. Wymontowano także całe wyposażenie salonu pasażerskiego. Był bardzo starannie i ze smakiem wykończony, ale bez wartości historycznej.

    W ciągu prawie 50 lat nieprzerwanej pracy „Fritz Arnold” przebył odcinek Meersburg – Konstanz około 694.000 razy i zostawił za sobą 3,3 mln kilometrów. Równa się to 82,5 okrążeniom kuli ziemskiej!

    Bardzo ciekawa jest historia nazwy promu. Fritz Arnold (1885 – 1950), był inżynierem, politykiem, burmistrzem Konstancji i wielkim zwolennikiem połączenia promowego Meersburg – Konstanz. Był członkiem SPD zwanym Rote Arnold. Stojąca na przeciwnym biegunie CDU długo broniła się przed nazwaniem promu imieniem popularnego burmistrza. Już wybrano dla niego tradycyjną nazwę „Meersburg”. Ale tym razem nic z tego nie wyszło. SPD przeforsowała nazwę „Fritz Arnold”. Aby zgoda wróciła do spokojnej Konstancji, prom „Bodan” przechrzczono na „Meersburg”...

    Pamiątkowa tablica na przystani promowej w Konstanz upamiętniająca Fritza Arnolda, wielkiego polityka i społecznika. Foto Roland.h.bueb:

    abload.de/img/nr64kwkoh.jpg

    Z czterech promów typu "Thurgau" w służbie pozostał jeszcze tylko "Fontainebleau", chociaż już nie długo. O "Fontainebleau" zapraszam do poczytania tutaj: https://www.zegluga-rzeczna.pl/galler...ipiec-2011
    - 03.12.2021 17:18
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (1)100 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies
Losowa Fotka