O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Wyświetl zdjęcie
Jezioro Bodeńskie, lata pięćdziesiąte

Jezioro Bodeńskie, lata pięćdziesiąte

Prom samochodowo - osobowy "Linzgau" na trasie Meersburg - Konstanz.
Dodane przez: miroslaw rajski
Data: 22 dni temu
Wymiary: 901 x 547 pixeli
Rozmiar pliku: 181.75kB
Liczba wyświetleń: 193
Ocena: 5
Komentarzy: 1

1 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • miroslaw rajski
    miroslaw rajski
    Prom „Linzgau” był czwartym w kolejności promem pasażersko – samochodowym zbudowanym na ważną przeprawę przez Jezioro Bodeńskie między Meersburgiem i Konstanz, i pierwszym po wojnie.
    Z chwilą uruchomienia na nowo połączenia w 1948 roku, liczba pasażerów i samochodów rosła nieustannie i trzy posiadane przedwojenne promy nie mogły sprostać zadaniom. Nowy prom był koniecznością i musiał być jak najszybciej zbudowany. Problem w tym, że jedyna stocznia produkcyjna nad Jeziorem Bodeńskim – Bodan Werft w Kressbronn – była kompletnie obłożona i nie była w stanie przyjąć nowego zamówienia. Alternatywą była inna stocznia. Wybór padł na Deggendorfer Werft w Deggendorfie nad Dunajem, która budowała już kiedyś statki na Jezioro Bodeńskie. Nie szkodzi że leżała w odległości 500 km koleją...
    Statek zamówiony został 14 kwietnia 1951 i otrzymał numer budowy 261. Prowizorycznie zmontowany i rozebrany na segmenty, został przetransportowany koleją nad Jezioro. Jako plac montażowy wybrano spadzistą łąkę w Ludwigshafen w zachodnim kącie Überlinger See, dokładnie naprzeciwko dzisiejszego hotelu Adler. Dodatkowym plusem wybranego terenu było to, że miejsce leżało w bezpośredniej bliskości linii kolejowej.

    abload.de/img/nr70k8jex.jpg

    Tam gdzie normalnie spacerowali wczasowicze tudzież gęsi i kaczki, wybudowano prowizoryczną pochylnię. Czas naglił. W szybkim tempie wyładowywano z wagonów kolejowych starannie ponumerowane części, starając się jak najsprawniej wszystko pospawać, ponitować i zmontować w jedną całość. Od razu idylla wczasowa miasteczka straciła na wartości. Piekielny chałas, normalny przy budowie statku opanował uśpioną mieścinę. Prowizoryczny plac budowy wyglądał jak pobojowisko – drewno, agregaty, wyposażenie, przyrządy, kable, skrzynki z narzędziami, wszystko to leżało w pozornym nieładzie. Liczni kibice budowy dziwili się, jak w tym chaosie można się w ogóle rozeznać.

    abload.de/img/nr2yhjw4.jpg

    Uroczyste wodowanie promu odbyło się 5 kwietnia 1952 roku, w obecności tłumnie zebranych mieszkańców okolicy (co widać):

    abload.de/img/nr3av1jw7.jpg

    abload.de/img/nr5puja5.jpg

    Prace wykończeniowe przeprowadzono na wodzie. Spektakularny był moment wpuszczania silników napędowych poprzez lukę o wymiarach 3,5 x 4,0 m do wnętrza promu. Specjalnie do tej operacji sprowadzono największy (wtedy) w Niemczech dźwig kolejowy, który od końca wojny zatrudniony był w usuwaniu wszelkiego rodzaju wraków z linii kolejowych. Kolos na 22 osiach mógł unieść 90 ton! Silnik ważący 10 ton to dla niego była pestka. Jak zresztą widać na poniższym zdjęciu:

    abload.de/img/nr3k7km9.jpg

    Tak dzisiaj wygląda łąka przed hotelem Adler w Ludwigshafen, na której przed siedemdziesięciu laty montowany był prom „Linzgau”:

    abload.de/img/nr20uijsk.jpg

    Oficjalnie statek wcielony został do służby 27 lipca 1952. Budowa kosztowała dokładnie 901.756 DM. Jego napęd stanowiły dwa silniki MAN o łącznej mocy 770 KM, która przekazywana była na dwie śruby napędowe o średnicy 1,20 m. Prądu dostarczała prądnica prądu stałego o mocy 16 kW i napięciu 110 V.

    abload.de/img/nr71ntj7d.jpg

    Przystań promowa w Konstanz – Staad po rozbudowie w 1953 roku. Ta większa jednostka to „Linzgau”, obok „Bodan”. Przy zewnętrznym molo mały prom „Meersburg”, a do portu wchodzi policyjny barkas:

    abload.de/img/nr1r9jqc.jpg

    Lata pięćdziesiąte. „Linzgau” na przystani promowej w Meersburgu. Obok przy drugim stanowisku prom „Konstanz”:

    abload.de/img/nr7n1k95.jpg

    Jeszcze raz lata pięćdziesiąte. „Linzgau” podchodzi do przystani promowej:

    abload.de/img/nr8cpjb8.jpg

    Dane techniczne promu”:

    długość całk............................................................................................................................49,50 m
    szerokość całk.........................................................................................................................12,00 m
    szerokość pokł. samochodowego.............................................................................................8,00 m
    wysokość pokł. samochodowego.............................................................................................3,96 m
    wysokość boczna do pokł. samochodowego............................................................................2,80 m
    wysokość całk. ponad linię wodną.........................................................................................10,20 m
    zanurzenie pusto/zał.........................................................................................................1,30/1,70 m
    wyporność pusto/zał...........................................................................................................314/464 t
    pasażerów..................................................................................................................................600
    samochodów osobowych............................................................................................................30
    prędkość pusto.................................................................................................................23,00 km/h
    napęd............................................................................................................2 x MAN typu 6 GV 33
    moc.................................................................................................................................2 x 385 KM

    „Linzgau” w całej okazałości na swojej stałej trasie:

    abload.de/img/nr6suj9n.jpg

    Prom opuścił właśnie Meersburg. Lata sześćdziesiąte:

    abload.de/img/nr2ar9jco.jpg

    „Linzgau” był jedynym spośród trzynastu promów wybudowanych na linię Meersburg – Konstanz, który nie powstał na stoczni Bodan – Werft w Kressbronn. Do tego ostatnim wyposażonym w konwencjonalne śruby napędowe i instalację prądu stałego 110 V. Potem budowano już tylko jednostki z pędnikami Voitha Schneidera i z instalacją prądu zmiennego o napięciu 380/220 V.
    Może nie wadą, ale zauważalną właściwością promu było jego niewielkie zanurzenie w porównaniu z promami później budowanymi. Sprawiało to że był szczególnie podatny na zachodnie wiatry wiejące często na otwartej przestrzeni Überlinger See. Ale nigdy nie doszło do jekiegokolwiek wypadku w przeciągu stosunkowo niedługiego czynnego żywota statku.
    Z chwilą wejęścia do eksploatacji w roku 1980 promu „Meersburg”, po 28 latach służby „Linzgau” został wycofany z ruchu. Ale jeszcze przez 16 lat, przycumowany w porcie promowym w Konstanz, służył związkowi żeglarskiemu jako pomieszczenie klubowe. Latem 1996 przeholowany został do austriackiej stoczni w Fussach i zezłomowany.

    Na koniec co oznacza nazwa promu. Linzgau jest to piękna, widokowa karaina rozciągająca się wzdłuż północnego brzegu Überlinger See, aż po słynny kurort Heiligenberg. Jeżeli ktoś wytęży wzrok, to całkiem z lewej zauważy mijające się promy na trasie Meersburg – Konstanz. A na horyzoncie Alpy! Foto Alchetron:

    abload.de/img/nr72rkjdi.jpeg
    - 13.10.2021 19:24
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (1)100 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies