O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Wyświetl zdjęcie
Jezioro Bodeńskie, lata trzydzieste

Jezioro Bodeńskie, lata trzydzieste

Prom samochodowo - osobowy "Konstanz" przy pomoście w Konstanz - Staad.
Dodane przez: miroslaw rajski
Data: 22 dni temu
Wymiary: 907 x 569 pixeli
Rozmiar pliku: 134.84kB
Liczba wyświetleń: 306
Ocena: 5
Komentarzy: 2

2 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • miroslaw rajski
    miroslaw rajski
    Na wielkim, o podłużnym kształcie zbiorniku wodnym jakim jest Jezioro Bodeńskie, istnieją dwa połączenia promowe: Meersburg – Konstanz i Friedrichshafen – Romanshorn. Szczególnie ważnym dla gospodarki i środowiska jest zwężenie między Meersburg i Konstanz. W tym miejscu Jezioro ma 4,25 km szerokości i prom potrzebuje na jego przebycie 15 min. Natomiast wokół Überlinger See to prawie 60 km po zatłoczonych w sezonie drogach. Nie do przebicia są również walory widokowe tej krótkiej podróży promem – Alpy na wyciągnięcie ręki!
    Połączenie zainaugurowano w roku 1928 niewielkim promem „Konstanz”, który był pierwszym promem samochodowo – osobowym w Europie. Wbrew sceptykom, frekwencja na połączeniu przeszła wszelkie oczekiwania.
    Dzisiaj jest nie do pomyślenia jak można się obejść bez przeprawy Meersburg – Konstanz. Sześć wielkich, nowoczesnych promów samochodowo – osobowych, przemierza ten wąski odcinek non – stop, dzień i noc. W sezonie odjazdy co 10 min i do 180 razy dziennie. W roku 2018 promy przewiozły 4.300.000 pasażerów, 1.450.000 samochodów osobowych, 96.300 ciężarowych, tudzież niezliczoną ilość innej „drobnicy”. Przy czym rok 2018 nie był wcale rokiem rekordowym. Przytoczone liczby stawiają linię promową Meersburg – Konstanz na pierwszym miejscu w Europie!

    Połączenie promowe Meersburg – Konstanz i odległości do najważniejszych aglomeracji miejskich w tym centralnym punkcie Europy

    abload.de/img/nr3jekc3.jpg

    Wraracając do naszego tytułowego zdjęcia. Już po pierwszym roku eksploatacji okazało się, że jeden mały prom nie jest w stanie podołać lawinie pojazdów chcących przeprawić się na skróty przez Jezioro. Koniecznym było więc jak najszybciej zbudować drugą jednostkę. Zamówienie złożone zostało już 10 sierpnia 1929. Dla statku przewidziano znowuż nazwę „Konstanz”.
    Planik nowego promu:

    abload.de/img/nr3013jk7f.jpg

    I tutaj muszę wybiec nieco w przyszłość. Zapanował wtedy dziwny zwyczaj, że każdy nowy prom musiał koniecznie nazywać się „Konstanz”. Prowadziło to do wielu nieporozumień zmuszając poprzednią jednostkę do zmiany nazwy. W ten sposób pierwszy mały prom „Konstanz” przechszczono na „Meersburg”. O tym pionierze żeglugi promowej napisałem kiedyś obszernie tutaj: https://www.zeglu...y-Konstanz
    Nowy „Konstanz” zbudowała (jak prawie wszystkie promy na Jezioro) stocznia Bodan – Werft w Kressbronn. Wodowanie nastąpiło 15 stycznia 1930. Matką chrzestną została Friedel Arnold, córka Fritza Arnolda, burmistrza Konstancji i wielkiego orędownika połączenia. Oficjalnie prom przekazany zastał do eksploatacji 1 czerwca 1930. Koszt jego budowy wyniósł wtedy 293 295 Reichsmark.

    „Konstanz” zwodowany!

    abload.de/img/nr35a05kts.jpg

    Nowy porom konstrukcyjnie różnił się znacznie od swojego poprzednika, pomijając fakt że był o wiele większy. Posiadał portalopodobną konstrukcję rozpiętą nad pokładem samochodowym, na której znajdował się salon dla pasażerów i obydwie sterówki. Prawdę mówiąc zasada tej konstrukcji pozostała niezmieniona do dzisiaj.

    Salon dla pasażerów - skromna elegancja:

    abload.de/img/nr23fqkes.jpg

    W roku 1931 obydwa promy, ”Konstanz” i mały „Meersburg”, przewiozły stutysięczny samochód osobowy:

    abload.de/img/nr2403k0c.jpg

    Przystań promowa w Konstanz - Staad na początku lat trzydziestych. Samotny "Konstanz" sfotografowany z zeppelina:

    abload.de/img/nr70xfjbh.jpg

    Statek napędzany był dwoma sześciocylindrowymi, czterosuwowymi, nawrotnymi silnikami MWM o łącznej mocy 360 KM. Moc przekazywana była na dwie śruby napędowe. Prądu dostarczała prądnica prądu stałego o mocy 8 kW i napięciu 110 V.

    Ze starego prospektu firmy MWM skopiowałem reklamę silników przeznaczonych dla „Konstanz”. Na zdjęciu prom podchodzi do przystani w Meersburgu:

    abload.de/img/nr100axjj11.jpg

    Dane techniczne promu „Konstanz” (II) z chwilą wejścia do służby:

    dugość całk..............................................................................................................................42,00 m
    szerokość całk..........................................................................................................................10,40 m
    szerokość pokł. samochodowego..............................................................................................6,60 m
    wysokość pokł. samochodowego..............................................................................................3,20 m
    wysokość boczna do pokł. samochodowego.............................................................................2,90 m
    wysokość całk. ponad linię wodną............................................................................................8,30 m
    zanurzenie pusto/zał..........................................................................................................1,15/1,40 m
    wyporność pusto/zał............................................................................................................230/350 t
    pasażerów....................................................................................................................................440
    sam.osob........................................................................................................................................25
    prędkość pusto...................................................................................................................19,50 km/h
    napęd........................................................................................................2 x MWM typu RH 130 SV
    moc.......................................................................................................2 x 180 KM przy 425 obr/min

    Nostalgia lat trzydziestych, przystań promowa w Konstanz – Staad. Wtedy to były auta...

    abload.de/img/nr65ajfd.jpg

    Wyładunek samochodów na przystani w Meersburgu:

    abload.de/img/nr1esjid.jpg

    Podczas drugiej wojny światowej „Konstanz” wycofano z normalnej eksploatacji. Przejęła go Kriegsmarine, używając między innymi do prób z nowymi rodzajami torped. Po wojnie statek przejęły francuskie władze okupacyjne i przekształciły na koszary dla żołnierzy. Z biegiem czasu starano się znowóż uruchomić połączenie Konstanz – Meersburg, chociaż z oporami i bardzo niepewnie. Z początku tylko dwa odjazsy dziennie. Dopiero od 1948 wznowiono linię bez przeszkód i w pełnym zakresie.
    Pierwszą większą przebudowę prom przeszedł w roku 1950. Wtedy to podwyższono pokład samochodowy o 40 cm na 3,60 m, umożliwiając transport większych ciężarówek. Przy okazji przebudowano obydwie sterówki, przez co znacznie zmieniła się sylwetka statku.

    Przystań promowa w Konstanz - Staad w latach pięćdziesiątych. Wtedy jeździło się takimi krążownikami... Oczywiście, nie wszyscy Smile

    abload.de/img/nr89bjsm.jpg

    Następną przebudowę przeprowadzono w roku 1962. „Konstanz” otrzymał m.in. nowe, mocniejsze silniki napędowe. Teraz 2 x MWM typu RHS 330 S po 265 KM.
    3 lipca 1970 wszedł do eksploatacji nowiutki prom „Fontainbleau”, który miał zastąpić wysłużony i o wiele za mały „Konstanz”. 10. listopada „Konstanz” został oficjalnie wycofany i sprzedany firmie Heidegger z Überlingen, która specjalizowała się w eksploatacji kruszywa. Otrzymał nazwę „Herkules” i przeznaczony został do służby jako statek roboczy. Widocznie dobrze sprawował się w nowej funkcji, skoro w roku 1975 skierowany został do dalszej przebudowy w austriackiej stoczni ÖSWAG w Fußach.

    „Konstanz” po wymustrowaniu w roku 1970 przy Westbahnhof w Überlingen. Foto A. Heidegger:

    abload.de/img/nr4q2kow.jpg

    W połowie lat osiemdziesiątych prom sprzedano szwedzkiemu inwestorowi Björnowi Sunne, który chciał go eksploatować jako centrum rozrywki, zakotwiczone przed szwajcarskim Rorschach. Całe przedsięwzięcie nie wypaliło - pewnie jak to zwykle bywa, ze względów finansowych. Statek w roku 1988 przeznaczony został do złomowania. Jeszcze we wrześniu 1993 stał w stoczni w Fußach. Kiedy został w końcu zezłomowany, trudno powiedzieć.
    - 26.09.2021 11:34
  • miroslaw rajski
    miroslaw rajski
    W ciągu lat trzydziestych ruch samochodowy w promieniu Jeziora Bodeńskiego gwałtownie przybrał na sile. Dwa stosunkowo niewielkie promy nie mogły podołać przetransportowaniu nawały pojazdów na skrócie Meersburg – Konstanz. Wszystkim odpowiedzialnym stało się jasne – trzeci prom jest nieodzowny. Tym bardziej że dochody z przeprawy były intratne i nieźle zasilały kasę prowincjonalnej wtedy Konstancji.
    Nowy prom zamówiony został 1. października 1937 roku, również na stoczni Bodan – Werft w Kressbronn. Zdecydowano się na nieco powiększoną wersję sprawdzonej jednostki z 1930 roku (zob. wyżej). Statek zwodowano 15. kwietnia 1939, otrzymał znowuż imię „Konstanz”. I tak od tej chwili dwie jednostki armatora nosiły tą samą nazwę. Różniły się tylko formą napisu. Starszy prom miał nazwę wypisaną tradycyjnie, nowy natomiast gotykiem.
    Dwa tygodnie po wodowaniu, statek wszedł do eksploatacji. Kosztował wtedy 351.000 Reichsmark.

    Wodowanie promu odbyło się z iście nazistowską pompą. Matką chrzestną została niejaka Frau Müller, małżonka jednego z kapitanów promów:

    abload.de/img/nr9x1jep.jpg

    Nowiutki „Konstanz” całą naprzód. Prawdopodobnie podczas jednego z rejsów próbnych:

    abload.de/img/nr6gxkoo.jpg

    Sterówka promu z potężnym kołem sterowym:

    abload.de/img/nr11edksb.jpg

    Napęd stanowiły 2 silniki MWM o łącznej mocy 600 KM, którą przekazywały na dwie śruby. Energii elektrycznej dostarczała prądnica prądu stałego o mocy 8 kW i napięciu 110V.

    Dane techniczne promu „Konstanz” (III):

    długość całk............................................................................................................................45,50 m
    szerokość całk.........................................................................................................................10,75 m
    szerokość pokł. samochodowego.............................................................................................6,80 m
    wysokość pokł. samochodowego.............................................................................................3,58 m
    wysokość boczna do pokł. samochodowego............................................................................2,80 m
    wysokość całk. ponad linię wodną...........................................................................................8,50 m
    zanurzenie pusto/zał........................................................................................................1,35/1,80 m
    wyporność pusto/zał...........................................................................................................260/400 t
    pasażerów...................................................................................................................................600
    samochodów osobowych.............................................................................................................30
    prędkość pusto.......................................................................................................................21 km/h
    napęd.......................................................................................................2 x MWM typu RH 235 SU
    moc..................................................................................................................................2 x 300 KM

    Nie popływał długo. W kilka miesięcy po wejściu do służby wybuchła druga wojna światowa i obydwa promy „Konstanz” poszły na sznurek. Połączenie w bardzo okrojonym zakresie utrzymywał tylko mały „Meersburg”. Podobnie jak imiennika, nowy „Konstanz” przejęła również Kriegsmarine. Obydwa używano do celów doświadczalnych z nowymi torpedami i minami. Zaraz po wojnie prom na krótko zarekwirowali Fracuzi do transportu wojska i materiałów wojskowych. Już jesienią 1945 został zwrócony i powoli, sporadycznie wprowadzany do przewozu pasażerów i samochodów. Dopiero w roku 1948 w pełni przywrócono normalne funkcjonowanie linii promowej Meersburg – Konstanz, zatrudniając wszystkie trzy jednostki.

    W roku 1947 zmieniono nazwę promu. Najpierw krótko nazywał się „Baden”, a potem otrzymał nazwę „Bodan”. Na poniższym zdjęciu z (zapewne) końca lat czterdziestych na przystani w Meersburgu:

    abload.de/img/nr5l0jyc.jpg

    Planik promu:

    abload.de/img/nr13yvkdo.jpg

    „Bodan” ok.1950 na swojej stałej trasie. Nazwa wymalowana znowuż gotykiem:

    abload.de/img/nr3fwjmd.jpg

    Na początku lat pięćdziesiątych przystań promowa w Konstaz – Staad została znacznie przebudowana, powiększona i zmodernizowana. Wtedy to powstała ta zaokrąglona budowla nad samą wodą zwana Fähre – Rondell. Mieściła zaplecze gastronomiczne, toalety i napewno jakieś pomieszczenia administracyjne. Budynek istnieje zresztą do dzisiaj. Wielokrotnie odnawiany spełnia te same funkcje, a w międzyczasie otrzymał status pomnika kultury.
    Na zdjęciu wykonanym ok.1952 roku, „Bodan” zbliża się do pomostu cumowniczego:

    abload.de/img/nr1m6jzl.jpg

    Jeszcze raz „Bodan” w latach pięćdziesiątych. Tym razem na takiej pokolorowanej widokówce ze zbiorów O. Bauera:

    abload.de/img/nr3aguj9g.jpg

    Jeszcze raz w kolorach na przystani w Meersburgu ok.1960. Foto Hans Becker, Essen:

    abload.de/img/nr4mpjnn.jpg

    Kiedy w roku 1963 stary prom „Meersburg” został wymustrowany, a jego miejsce zajął nowiutki „Fritz Arnold”, nazwę „Meersburg” przejął dotychczasowy „Bodan”.
    Na poniższym zdjęciu obydwa promy - „Meersburg” i „Fritz Arnold” - w Konstanz w drugiej połowie lat sześćdziesiątych. Zwraca uwagą znacznie poszerzony dojazd do promów. Dzisiaj jest jeszcze szerzej!

    abload.de/img/nr10jgk0u.jpg

    Po 36 latach służby, przyszła kolej również na nasz „Meersburg” - 27 marca 1975 został wycofany ze służby. Jego miejsce zajął wielki, prototypowy prom nowej generacji, (znowuż!) „Konstanz”.
    Ale „Meersburg” nie poszedł na żyletki. Sprzedany został na austriacki brzeg Jeziora do Lochau (między Lindau i Bregenz), jako pływające pomieszczenie klubu żeglarskiego. W 1977, w miejscowym Bäumle – Hafen wyciągnięty został na brzeg i stoi tam do dzisiaj, dalej spełniając funkcje klubowe i restauracyjne.

    Foto Austriantraveler, 07.07.2018:

    abload.de/img/nr128aj8n.jpg

    Na marginesie. Tradycyjną nazwę „Meersburg” otrzymał zbudowany w roku 1980 nowy prom, bliźniak wielkiego „Konstanz”.
    Obydwa pozostające do dzisiaj w eksploatacji promy „Konstanz” i „Meersburg” opisałem kiedyś tutaj:
    https://www.zegluga-rzeczna.pl/galler...ipiec-2011
    https://www.zegluga-rzeczna.pl/galler...wietniu-br
    - 05.10.2021 19:43
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (2)100 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies