Do poszukania tego zdjęcia zmobilizował mnie Andrzej zamieszczaąc na stronie powitalnej podobny statek. Z początku myślałem że to ten sam. Jednak nie, ale bardzo podobny.
Wydaje mi się, że kiedyś coś takiego widziałem w Szczecinie. Niestety, ta enerdowska widokówka jest na odwrocie czysta jak łza i trudno określić kiedy to zdjęcie powstało. Szacuję na drugą połowę lat sześćdziesiątych.
Ale, ale spójrzmy tylko na jej rufę - jak przestronną musiała mieć maszynownię skoro rozciągała się na długości siedmiu bulajów!!
- 21.02.2010 23:06
Teos
A teraz Ty z kolei Mirku mnie sprowokowałeś do poszukiwań, przypomniałem sobie że widziałem taką barkę w Hamburgu w 2007 roku.
Zdjęcia w pełnej rozdzielczości można zobaczyć w Galerii Floty.
- 22.02.2010 21:16
miroslaw rajski
Pokazana na zdjęciach Teosa trójwyspowa barka motorowa "CSPLO MN 7318" to świeża, powojenna historia. Odsyłam tutaj: http://www.zegluga-rzeczna.pl/infusio...to_id=3377 Natomiast tytułowa "CSPLO MN 5307" - już nie trój- ale czterowyspowa - to kawał dwnej historii budownictwa statkowego nad Łabą.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej we flotylli CSPLO znalazło się siedem dużych barek motorowych przedwojennej budowy. Sześć z nich wybudowanych w 1929 roku pochodziło z rodzimych stoczni czeskich. Natomiast siódma, bardzo podobna zbudowana została w 1937 na stoczni Dresden - Laubegast dla Neue Deutsch - Böhmische Elbschiffahrts AG (NDBE) z Drezna, pod nazwą "Heinrich". Jest to właśnie barka motorowa z naszego zdjęcia, która w 1945 roku przypadła w udziale Czechosłowacji. Nazwę "Heinrich" zmieniono na "Libuse", a od 1955 nosiła już tylko numer: "CSPLO MN 5307". W eksploatacji pozostawała aż do 1980, kiedy to wymontowano jej napęd i używano jako statek - magazyn. Na złom pocięta w 1993 roku w praskim porcie Holesovicky pristav.
Na zdjęciu to co zostało z dawnej "Libuse" czeka na zezłomowanie:
Trochę danych technicznych tego ciekawego statku. Kadłub stalowy, nitowany z płaskim dnem. Wymiary: 67,00 x 8,04 m. Nośność przy zanurzeniu max. 1,80 m - 592 tony. Oryginalny silnik napędowy o mocy 290 KM został wymieniony podczas generalnego remontu w 1954 na nowy - Skoda 6L275 z praskich zakładów na Smichovie. Moc 350 KM przy 450 obr/min, palił 60,30 l /h, zapas paliwa 12 300 l. Trzyskrzydłowa śruba napędowa odlana z brązu miała średnicę 1300 mm. Cztery ładownie o szerokości 7,60 m przykrywane były przez 68 stalowych pokryw.
Coś mi się kojarzy, że w latach 50-tych pływała barka motorowa z kabiną i sterówką na środkowej części kadłuba. Była pod zarządem Żeglugi Bydgoskiej miała numer BM-7 lub BM-9.
- 28.04.2018 19:12
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies