Po przybyciu do Polski pierwszych holowników zamówionych w Holandii, Zespół Konstrukcyjny przy Dyrekcji Stoczni Rzecznych we Wrocławiu opierając się na dokumentacji holowników typu "Świętopełk" opracował w latach 1949/50 kompletną dokumentację na holownik o mocy 250 KM przeznaczony głownie do obsługi portów w Koźlu i Gliwicach, a także do rejsów trasowych na Kanale Gliwickim. W zasadzie była to kopia tzw."małych holendrów". Różnice polegały na innym rozmieszczeniu pomieszczeń, innym kształcie rufy, która w przeciwieństwie do jednostek holenderskich była zaokrąglona. Po trzech latach od zakończenia prac nad zdecydowano się na budowę. Zlecenie otrzymała stocznia o nazwie Kozielskie Stocznie Rzeczne w Koźlu. Projekt i dokumentację opracowali: A. Kamiński, H. Giełdzik, B. Wiśniewski i G. Derewcka.
I. KADŁUB
Wykonano ze stali okrętowej węglowej o grubości od 8 do 10 mm o systemie wiązań poprzecznym metodą spawaną. Holownik posiadał 71 wręg w odstępach 400 mm. Pięć grodzi poprzecznych dzieliło kadłub na 6 przedziałów, zawierały one licząc od rufy:
1. skrajnik rufowy
2. pomieszczenia załogowe dla 5 osób
3. maszynownia
4. kotłownia
5. pomieszczenia załogowe dla 2 osób
6. skrajnik dziobowy
Pokład stalowy ryflowany. Holowniki posiadały nadbudowę stalową całkowicie spawaną w części dziobowej zaobloną. Mieściła ona świetlicę, kuchnię i sanitariaty, sterówka nierozbieralna. Wejścia do pomieszczeń znajdowały się z pokładu głównego poprzez drzwi. Światło dzienne do pomieszczeń dostarczały bulaje i okna. Jednostki posiadały dwa stery wypornościowe poruszane za pomocą sektora sterowego umieszczonego na rufie i osłoniętego gretingiem połączonego za pomocą wałków i łańcuchów z kołem sterowym znajdującym się w sterówce.
Dane techniczne:
Lc - 28, 00 m
B - 6,00 m
Hb - 2,00 m
Hc - 4,00 m
T - 1,00 m
Nośność - 37 t
II. MASZYNOWNIA
Podobnie jak w jednostkach holenderskich jako napęd zastosowano maszynę parową potrójnego rozprężania, trzy cylindrową typu compoud. Średnica cylindrów wynosiła: wysokiego 225 mm, średniego 370 mm i niskiego 600 mm. Skok tłoka wynosił 325 mm. Maksymalna ilość obrotów wynosiła 230 na minutę. Prąd dostarczał generator parowy o 4 kW dający prąd stały o napięciu 220 V. Producentem maszyn były ówczesne Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina w Poznaniu. Statki posiadały pompę parową o wydajności 40 ton na godzinę do awaryjnego usuwania wody z jednostek uległych awarii. Spaliny odprowadzone były do komina o wysokości 2,5 m, który był kładziony w kierunku rufy.
III. KOTŁOWNIA
Do wytwarzania pary zastosowano jeden kocioł płomieniówkowy dający ciśnienie robocze 16 atm. Powierzchnia grzewcza kotła wynosiła 84,3 m2. Producentem kotłów były Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina w Poznaniu. Opalany był on węglem, którego zasobnie mieściły się bo obu burtach. Do zasilania kotła służyły parowe pompy bezkorbowe.
IV. WYPOSAŻENIE
a. kotwiczne: dziobowa kotwica czterołamowa podwieszona na żurawiku dziobowym o wadze 150 kg. Opuszczana i podnoszona za pomocą ręcznej windy kotwicznej.
b. środki sygnałowe - maszt sygnałowy umieszczony w części dziobowej przy nadbudówce z lampami nawigacyjnymi, lampy nawigacyjne burtowe i rufowa, syrena okrętowa, dzwon okrętowy
c. środki ratunkowe - koła ratunkowe, kapoki, łódź towarzysząca podwieszana na żurawikach w części rufowej.
d. hak holowniczy oraz pałąk holowniczy na rufie
e. urządzenia cumownicze - sześć podwójnych pachołów cumowniczych rozmieszczonych równomiernie po obu burtach na dziobie, śródokręciu i rufie. Jeden pojedynczy umieszczony na dziobie w osi symetrii statku.
BOGUMIŁ
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1954r.;Kozielskie Stocznie Rzeczne, Kożle. Nr bud.B1/1 250/1
NOŚNOŚĆ:39 t
WYMIARY: długość- 28.26 m ,szerokość- 6.10 m, zanurzenie- 1.30 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania;3 cylindrowa.; producent: Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina, Poznań;1953r.;nr 1;moc:250 KM
PĘDNIK:1 śruba;PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.;ZAŁOGA:6 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1954: BOGUMIŁ - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław. Port Kożle.PL
1969: - wycofany.
197.: - złomowany.
BOGUSŁAW
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1954r.;Kozielskie Stocznie Rzeczne, Kożle. Nr bud.B1/2 250/2
NOŚNOŚĆ:41t
WYMIARY: długość- 28.32 m ,szerokość- 6.14 m, zanurzenie- 1.14 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa potrójnego rozprężania;3 cylindrowa.; producent: Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina, Poznań;1953r.;nr 1;moc:250 KM
PĘDNIK:1 śruba;PRĘDKOŚĆ:14 km/godz.;ZAŁOGA:6 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1954: BOGUSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław. Port Gliwice.PL
1969: - wycofany.
197.: - złomowany.
Może ktoś uzupełni. Uwaga - kopiowanie za podaniem żródła
Edytowany przez Valdemaras dnia 03.12.2006
Waldemar Danielewicz
Przejdź do forum
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.