TYP: statek opancerzony
ROK BUDOWY: 1912
STOCZNIA: nieznana
WYPORNOŚĆ: 254 t
WYMIARY: długość-40,80 m; szerokość:6,00 m [bez tamborów]; zanurzenie: 0,70 m
SILNIKI GŁÓWNE: 1 maszyna parowa o mocy 180 KM
UZBROJENIE: 1 armata lądowa kalibru 75 mm i 4 karabiny maszynowe
Bocznokołowiec; załoga: 40 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
zbudowany w 1912 roku jako holownik nazwany "Trachtomirov". Pływał na Dnieprze i Prypeci. Zmobilizowany przez bolszewików do Wojennej Flotylli Dnieprzańskiej 12 czerwca 1919 roku. Uzbrojony w 1 działo 76 mm i 4 karabiny maszynowe. W dniu 16 września 1919 roku został w Petrykowie ostrzelany przez polskie łodzie motorowe, a w pózniejszej walce uszkodzony. W pażdzierniku 1919 r. zmienił nazwę na "Goriatshyi". Zdobyty przez Wojsko Polskie w Barbarowie w dniu 5 marca 1920 r., po remoncie uruchomiony 29 marca. Nazwany "PANCERNY I" [P I]. Dowódcą został por. mar. S. Hryniewiecki [ póżniejszy dowódca niszczycieli ORP GROM i "ORKAN" na którym zginął] Pod Czarnobylem w walce zatopił soviecki statek uzbrojony "Gubitelnyi", a uszkodził "Mudryi" i "Molodeckij". Podczas odwrotu naszych oddziałów z Polesia 11 czerwca 1920 r. podpalony i zniszczony przez wybuch amunicji na Dnieprze.
TYP STATKU: patrolowiec
ROK BUDOWY I STOCZNIA: brak informacji.
WYPORNOŚĆ: ?
WYMIARY: długość -?, szerokość -?, zanurzenie -?
SILNIKI:1 maszyna parowa
UZBROJENIE:2 karabiny maszynowe
PĘDNIK:1 śruba ,PRĘDKOŚĆ:?., ZAŁOGA:?
PRZEBIEG SŁUŻBY:
O tej jednostce wiadomo bardzo niewiele, zdobyta przez Wojsko Polskie w Kijowie w dniu 7 maja 1920 r. i po uzbrojeniu w dwa karabiny maszynowe skierowana jako patrolowiec na Dniepr z dniem 15 maja. Podporządkowana Flotylli Kijowskiej. Prawdopodobnie utracona podczas odwrotu flotylli z Ukrainy.
TYP STATKU: minowo - gazowy
WYPORNOŚĆ: 60,8 t.
WYMIARY: długość - 35,00 m, szerokość - 5,24 m, zanurzenie - 0,50 m
SILNIKI: 1 silnik wysokoprężny 'Glennifer' o mocy 120 KM
PĘDNIK: hydronamiczny (stożki Hotchinssa) PRĘDKOŚĆ: 13 km/godz.; ZAŁOGA: 18 ludzi
UZBROJENIE: 1 ckm oraz 160 min rzecznych typu Rybka
PRZEBIEG SŁUŻBY:
Dawna krypa bez napędu zdobyta w marcu 1920 r. przez Wojsko Polskie i wcielona do Flotylli Pińskiej jako krypa "K 5". Zatopiona przez wycofujące się oddziały flotylli w lipcu 1920 roku. Wydobyta w 1921 roku i po remoncie wcielona do służby. Około 1925 roku została przebudowana w Pińsku na statek minowo - gazowy. Nazwany "Mątwa" służył w Oddziale Minowo - Gazowym Flotylli. Jej działalność z chwilą wybuchu wojny nie jest dokładnie znana. Od 13 września 1939 roku w pod odcinku 'Nyrycza'. Po agresji ZSRR na Polskę 17 września "Mątwa" została zatopiona przez własną załogę koło Przewozu Łachewskiego. Wydobyta przez Rosjan w październiku została odholowana do Kijowa i tam przebudowana. Nazwana "Pina" została wcielona do Radzieckiej Flotylli Pińskiej i klasyfikowana była jako stawiacz min. Utracona podczas wojny niemiecko - radzieckiej we wrześniu 1941 r.
Valdemaras napisał: "ANNA"
TYP STATKU: patrolowiec
ROK BUDOWY I STOCZNIA: brak informacji.
WYPORNOŚĆ: ?
WYMIARY: długość -?, szerokość -?, zanurzenie -?
SILNIKI:1 maszyna parowa
UZBROJENIE:2 karabiny maszynowe
PĘDNIK:1 śruba ,PRĘDKOŚĆ:?., ZAŁOGA:?
Na szczęśćie wiemy coś więcej dzięki dokumentowi "Spis statków zdobytych na bolszewikach w Kijowie". ANNA to ...kuter, mały, gotowy do użytku lecz bez śruby. A na marginesie ktoś (prawdopodobnie mjr mar. inż. Bolesław W. Żejma, który firmował podobny spis zdobyczy z Czarnobyla albo ppłk. mar. inż. Dominik Malecki - oficer techniczny Flotylli) dopisał ołówkiem 20 ton, 10 HP.
Przeglądając rejestry rosyjskiego Wiedomstwa Putiej Soobszczenija (do roku 1910) znalazłem jednostkę, która pasuje do tego opisu. To LILIPUT (ex Anna), żelazny, pasażerski kuter śrubowy (# rej. 380) z Kijowa, zbudowany w 1885 roku w stoczni Motala Verkstad (Szwecja). Jednostka zabierała 25 pasażerów, a załoga liczyła 2 ludzi. Dane: wymiary - 10,1x2,1x0,53/0,59x[1,14] m;; napęd - maszyna parowa compound o mocy 4/15 KM, kocioł o powierzchni grzewczej 4,2 m2 pracujący przy ciśnieniu 8 atm.; zużycie węgla - 65 kg/godz.
Wyporność kutra można oszacować na 7-10 ton.
Nie ma na to 100 % pewności bo jest jeszcze mały problem żródła rosyjskie podają że "ANNA" to były soviecki wojskowy kuter motorowy "Nr 1" zdobyty przez nasze wojska w Kijowie. Być może póżniej go przebudowano na motorowiec. Ale Pańska teoria może być słuszna jeżeli użyjemy słowa prawdopodobnie.
Krypa minowo-gazowa K. 5 została przemianowana na S.M. Mątwa (S.M. = statek minowy) zarządzeniem Szefa Kierownictwa Marynarki Wojennej Nr. 5 poz. 1 z 27 kwietnia 1933 roku. Etatowa załoga liczyła 16 ludzi i składała się z: dowódcy (w randze chorążego), 3 ster-sygnalistów ( bosman, mat, marynarz poborowy), 6 gazominerów (st. bosman, bosmanmat, 2 marynarzy nadterminowych i 2 pob.), 3 motorzystów (bosmanmat, mar. ndt., mar. pob.), strzelca (mat), sanitariusza (mar. pob.) i kucharza (mar. ndt.).
TYP STATKU: minowo - gazowy
WYPORNOŚĆ: 60,8 t.
WYMIARY: długość - 35,00 m, szerokość - 5,24 m, zanurzenie - 0,50 m
SILNIKI: 1 silnik wysokoprężny 'Glennifer' o mocy 120 KM
PĘDNIK: hydrodynamiczny (stożki Hotchkissa) PRĘDKOŚĆ: 13 km/godz.; ZAŁOGA: 18 ludzi
UZBROJENIE: 1 ckm oraz 160 min rzecznych typu Rybka
PRZEBIEG SŁUŻBY:
Dawna krypa bez napędu zdobyta w marcu 1920 r. przez Wojsko Polskie i wcielona do Flotylli Pińskiej jako krypa "K 5". Zatopiona przez wycofujące się oddziały flotylli w lipcu 1920 roku. Wydobyta w 1921 roku i po remoncie wcielona do służby. Około 1925 roku została przebudowana w Pińsku na statek minowo - gazowy. Nazwany "Mątwa" służył w Oddziale Minowo - Gazowym Flotylli. Jej działalność z chwilą wybuchu wojny nie jest dokładnie znana. Od 13 września 1939 roku w pod odcinku 'Nyrycza'. Po agresji ZSRR na Polskę 17 września "Mątwa" została zatopiona przez własną załogę koło Przewozu Łachewskiego. Wydobyta przez Rosjan w październiku została odholowana do Kijowa i tam przebudowana. Nazwana "Pina" została wcielona do Radzieckiej Flotylli Pińskiej i klasyfikowana była jako stawiacz min. Utracona podczas wojny niemiecko - radzieckiej we wrześniu 1941 r.
Waldemar Danielewicz
Trochę uzupełnień:
Krypa ta to drewniana kanałówka (42x4,5x0,35 m, 66 t, inne dokumenty podają 53 t), zdobyta prawdopodobnie w Narowli (w marcu 1920 roku). Uczestniczyła w odwrocie flotylli spod Piererowa do Pińska mając na pokładzie amunicję, a później (po zatopieniu innych barek) także sprzęt łączności Grupy Poleskiej. Holowana była przez statek GWIAZDA (nazwa nieoficjalna, oficjalnie T.3), późniejszy O.R.P. HETMAN ZÓŁKIEWSKI. Samozatopiona 25 lipca 1920 roku w pobliżu Pińska, przełamała się dziobnica krypy. Wydobyta w 1920 roku przez Pogotowie Technicze, które po prowizorycznej naprawie używało jej przy podnoszeniu następnych statków. Na krypie wybudowano pomieszczenia dla ludzi, warsztaty i magazyny.
Wyremontowana gruntownie (skrócona, wymiary 35,0x5,14 m, wysokość burt 2,5 m) w roku 1925, weszła do służby jako K. 5 (krypa o takim oznaczeniu, będąca w dyspozycji KPW Modlin zmieniła je na K.P. 5). Potem przebudowano ją w 1931 roku na krypę minowo-gazową z napędem, a w 1933 roku nadano nazwę MĄTWA i sklasyfikowano jako Statek Minowy (S.M.). Reszta jak u Waldka.
poszukuję wskazówek bibliograficznych dot. Flotylli Wiślanej w Krakowie i jej pierwszego dowódca R11; Włodzimierza Nawrockiego.
Rzecz dotyczy historii początków niepodległego państwa polskiego.
W sieci można znaleźć jedno jego zdjęcie ale już w polskim mundurze.
Centralna Biblioteka Wojskowa w Warszawie nie jest pomocna w rozwiązaniu problemu.
Byłbym wdzięczny za wskazanie kierunku poszukiwań.
proponuję też nawiązać w tej sprawie kontakt z autorem postu #10. ...
Przejdź do forum
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.