Katastrofalna powódż na przełomie lat 1981/1982 na skutek zatorów lodowych oraz zaniedbania w dziedzinie gospodarki wodnej uwidoczniła niedostateczną ilość lodołamaczy mogących stawić czoło żywiołowi. W wyniku analiz po powodzi postanowiono powiększyć liczbę lodołamaczy czołowych szczególnie na Środkowej i Dolnej Wiśle. Do opracowania dokumentacji przystąpiło Centrum Badawczo-Projektowe Żeglugi Śródlądowej "Navicentrum" we Wrocławiu pod kierownictwem mgr inż. J. Kamionki, który jest głównym projektantem omawianego lodołamacza.
Statek projektowano głównie pod kątem działania na Dolnej Wiśle i Odrze, a także powyżej stopnia wodnego we Włocławku. Duży ciężar kadłuba i moc miały ułatwić wyłamywanie rynny lodowej, rozbijanie zatorów i uwalnianie filarów mostowych od lodu.Budowę prototypu i produkcji seryjnej zlecono Stocznia Remontowej "Nauta" w Gdyni. Prototypowy kadłub zwodowano w 1984r. a wykończono w styczniu 1985r. Początkowo prototyp miał być przeznaczony dla Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Warszawie, jednak w trakcie eksploatacji próbnej ze względu na częste sytuacje awaryjne prototypu, lodołamacz pozostał w Tczewie.
Charakterystyka ogólna
Statek jest jednosilnikowym, jednośrubowym lodołamaczem typu czołowego. Budowany był pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków i według jego przepisów. Charakterystyka główna przedstawia się następująco:
- Długość całkowita Lc 33.34 m
- Długość między pionami Lp 30.05 m
- Szerokość całkowita Bc 8.11 m
- Szerokość na pokładzie Bp 7.85 m
- Szerokość konstrukcyjna Bk 7.58 m
- Wysokość boczna H 2.55 m
- Wysokość nierozbieralna Hn 4.00 m
- Wysokość całkowita Hc 6.55 m
- Zanurzenie T 1.52 m
- Zanurzenie T1 2.00 m
-Prędkość V 24,4 km/godz
Kadłub
Kadłub statku zbudowano ze stali okrętowej, system wiązań wytrzymałościowych-poprzeczny .Posiada on 80 wręg i podzielony jest na osiem przedziałów wodoszczelnych, które zawierają:
1. skrajnik rufowy stanowiący pomieszczenie maszyny sterowej
2. zbiorniki balastowe nr 1 i 2
3. siłownia
4. zbiorniki paliwa z koferdamami
5. pomieszczenia mieszkalne w tym dwie kabiny jednoosobowe i dwie kabiny dwuosobowe oraz umywalnię, a także wejście do pomieszczeń socjalnych na głównym pokładzie.
6. 2 dziobowe zbiorniki balastowe
7. skrajnik dziobowy służący również jako zbiornik balastowy.
Nadbudówkę wykonano z blachy stalowej o grubości 3 mm. Z pokładu prawej burty znajdują się zejściówki do maszynowni, pomieszczenia załogi zawierającego korytarz, mesę, kuchnię i sanitariaty, magazynku gospodarczego i pirotechnicznego. Natomiast z lewej burty zejścia do magazynku pokładowego i akumulatorowni. Sterówka znajduje się na nadbudówce i jest stała.
Wyposażenie pokładowe
Statek wyposażony jest w następujący osprzęt:
- dwie kotwice dziobowe o masie 150 kG szerokołapowe wraz z łańcuchami kotwicznymi.Do podnoszenia kotwic służy wciągarka mogąca również służyć do manewrów cumowniczych.
- żurawik do podnoszenia kotwic na pokład
- sześć pachołów cumowniczych podwójnych
- hak holowniczy o sile 125 kN
- łódz towarzysząca stalowa 4 osobowa opuszczana i podnoszona przy pomocy ręcznego żurawika łodziowego.
- maszt sygnalizacyjny
- światła nawigacyjne
- dwie pneumatyczne tratwy ratunkowe 6 osobowe,pasy ratunkowe i koła.
Siłownia
Napęd główny stanowi jeden silnik średnioobrotowy, wysokoprężny, czterosuwowy,6 cylindrowy typu:6AL25/30 produkcji Zakładów Przemysłu Maszynowego H.Cegielski w Poznaniu. z doładowaniem turbosprężarkowym. Moc silnika wynosi 1060 KM przy 720 obrotach na minutę. Zapas paliwa jaki może zabrać statek wynosi 21,5 t,oraz 1,2 t oleju smarnego i 3,5 t wody słodkiej. Zużycie paliwa przy pełnej mocy wynosi 248 g/KMh co wystarcza na 120 h pływania. Jako pędnik zastosowano śrubę czteroskrzydłową o skoku nastawnym i średnicy 1600 mm. Sterowanie skokiem śruby odbywa się ze sterówki lub z siłowni.
Przekładnia redukcyjna o przełożeniu 1600/450 obr/min połączona jest z rozrządem oleju.
Elektrownia składa się z 1 silnika spalinowego typu SW256/E53 produkcji WSW Andrychów o mocy 37 kW, jednej prądnicy o mocy 38 kVA i napięciu 3 x 400 V.
Ogrzewanie zapewnia kocioł o wydajności 42000 kcal/h.
Ster jest profilowy sterowany elektrohydraulicznie ze sterówki za pomocą dżwigni.
Po wybudowaniu prototypu zbudowano jeszcze 9 lodołamaczy typu L-1000.
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1984.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/404/1
NOŚNOŚĆ:80 t.
WYMIARY:
długość całkowita- 33,18 m; długość m.p.-33,12 m, szerokość całkowita- 8,16 m; szerokość- 7,86 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2.54/4.00 m, zanurzenie- 2.01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod.Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski" w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19,7 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1985.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/405/2
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość całkowita- 33,35 m; długość m.p.-33,10 m, szerokość całkowita- 8,11 m; szerokość- 7,85 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2.54/4.00 m, zanurzenie- 2.01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod. Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski" w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 20,1 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1986: JAGUAR - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
2002: JAGUAR - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego S. A., Warszawa.
2007: - w eksploatacji.
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1985.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa RNautaR1; w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/406/3
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość całkowita- 33,34 m; długość m.p.-33,10 m, szerokość całkowita- 8,11 m; szerokość- 7,85 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2.55/4.00 m, zanurzenie- 2.01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod. Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski" w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 20,1 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1986: LEW - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
2002: LEW - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego S. A., Warszawa.
2007: - w eksploatacji. [odnowienie klasy PRS maj 2007]
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1986.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/407/4
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość całkowita- 33,36 m; długość m.p.-33,12 m, szerokość całkowita- 8,12 m; szerokość- 7,87 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2,54/4,01 m, zanurzenie- 2,01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod. Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski" w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 20,1 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1987: GEPARD - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
2002: GEPARD - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego S. A., Warszawa.
2006: - w eksploatacji. [odnowienie klasy PRS czerwiec 2007]
Jeśli dobrze kojarze to kilka ttych lodołamaczy stacjonuje przy tamie we Włocławku.Trzeba przyznac ze pokaznie wygladaja,nazwy nie zerwaly sie z ksiezyca.
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1986.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/408/5
NOŚNOŚĆ:87 t.
WYMIARY:
długość całkowita- 33,36 m; długość m.p.-33,11 m, szerokość całkowita- 8,12 m; szerokość- 7,86 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2,54/4,00 m, zanurzenie- 2,01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod. Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski" w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 20,1 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1987: NIEDŻWIEDŻ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
2002: NIEDŻWIEDŻ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego S. A., Warszawa.
2006: - w eksploatacji. [koniec klasy PRS listopad 2006]
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1987.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/409/6
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość całkowita- 33,35 m; długość m.p.-33,12 m, szerokość całkowita- 8,12 m; szerokość- 7,86 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2,54/4,01 m, zanurzenie- 2,01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod.: Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski"
w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 21,6 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1988: BAWÓŁ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa.
2002: BAWÓŁ - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego S. A., Warszawa.
2006 : - w eksploatacji. [odnowienie klasy maj 2007]
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1988.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/410/7
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość całkowita- 33,36 m; długość m.p.-33,13 m, szerokość całkowita- 8,10 m; szerokość- 7,84 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2,54/4,01 m, zanurzenie- 2,01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod.: Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski"
w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 21,6 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1988.
MIEJSCE BUDOWY: kadłub-Stocznia RUstkaR1; w Ustce; wyposażenie-Stocznia Remontowa "Nauta" w Gdyni.
NR. BUDOWY: L 1000/411/8
NOŚNOŚĆ:80 t.
WYMIARY:
długość całkowita- 33,36 m; długość m.p.-33,13 m, szerokość całkowita- 8,11 m; szerokość- 7,85 m, wysokość boczn./wysokość nierozbieralna- 2,55/4,02 m, zanurzenie- 2,01 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ: 6AL25/30; 6 cylindrowy.; prod.Zakłady Przemysłu Maszynowego "H.Cegielski"
w Poznaniu.; moc:1060 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19,7 km/godz.; ZAŁOGA : 6-8 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1989: PANTERA - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Tczew.
2005: - wycofany na skutek braku klasy PRS.
2007: - w eksploatacji.
Edytowany przez Apis dnia 04.01.2017
Waldemar Danielewicz
Przejdź do forum
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.