Lodołamacze typu L-400 powstały w oparciu o uwagi wynikłe podczas eksploatacji pierwszych lodołamaczy typ L-250i są jak gdyby ulepszoną wersją tych pierwszych. Projekt powstał w Biurze Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu. Dokumentację opracował zespół w składzie:
Balbus. H, Radkowski.A, Sekuła.A i Zbilut. W. W odróżnieniu od lodołamaczy typu L-250 różną się on głównie tylko mocą silnika i wyposażeniem siłowni.
Budowę prototypu i jednostek seryjnych zlecono Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.
Charakterystyka ogólna
Lodołamacz rzeczny liniowy motorowy, jedno śrubowy o całkowicie spawanej konstrukcji. Wybudowany według przepisów i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.
Podstawowe dane techniczne:
długość całkowita Lc = 28.00 m
długość konstrukcyjna w linii wodnej L = 25.15 m
szerokość całkowita Bc = 7.06 m
szerokość na pokładzie Bp = 6.80 m
wysokość boczna H = 2.40 m
zanurzenie konstrukcyjne T = 1.40 m
zanurzenie maksymalne T1= 1.60 m
wyporność D = 120 T
prędkość V = 20 km/godz.
liczba załogi 6 osób.
Kadłub
Kadłub zbudowany jest całkowicie ze stali węglowej okrętowej .Lodołamacz posiada system wiązań mieszany i jest usztywniony 67 wręgami. Grubości poszczególnych pasów poszycia wynoszą:
1.dziobnica - 10-12 mm
2.pas denny - 8 mm
3.pas burtowy - 7 mm
4.pokład - 5 mm
Całość podzielono 6 grodziami wodoszczelnymi na 7 przedziałów. W kadłubie statku idąc od dziobu w kierunku rufy znajdują się następujące pomieszczenia:
1.zbiornik balastowy nr 4
2.magazyn bosmański
3.dziobowe pomieszczenia mieszkalne, składające się z dwóch jednoosobowych kabin dla kapitana i mechanika oraz mesy ogólnej załogi z dwoma rezerwowymi miejscami do spania.
4.siłownia
5.rufowe pomieszczenie mieszkalne, składające się z dwóch kabin dwuosobowych
6.zbiorniki balastowe nr 2 i 3
7.zbiornik balastowy nr 1
Nadbudówkę wykonano z blachy stalowej o grubości 3 mm. Sterówka jest wybudowana z hydroaluminium. Górna część sterówki jest opuszczana mechanicznie. Również maszt sygnalizacyjny jest opuszczany hydraulicznie. W sterówce umieszczono kabinę oraz WC, natrysk i umywalnię.
Wyposażenie pokładowo-holownicze
Na dziobie umieszczono dwie kotwice typu Halla, które zrzucane są pomocą dźwigni, podnoszenie przy pomocy żurawików z windami. Natomiast na rufie umieszczono jedną kotwicę typu Halla i dwie kotwice jednołapowe lodowe ułożone na pokładzie. Do podnoszenia kotwic służy ręczny kabestan i żurawik z windą. Do ściągania z mielizn służy nawojnica napędzana mechanicznie o uciągu 1800 kG. Do cumowania zamontowano pachoły cumownicze na dziobie, śródokręciu i rufie.
Hak holowniczy zwalnianiany jest ze sterówki, posiada on uciąg 6 T. Wyposażenie ratownicze stanowi
sześcioosobowa łódź ratunkowo-robocza wiosłowa zamontowana na lewej burcie. Opuszczanie i podnoszenie odbywa się za pomocą żurawika z windką .Ponadto na wyposażeniu znajdują się koła i pasy ratunkowe. Lodołamacz posiada komplet świateł nawigacyjnych zgodnie z przepisami.
Siłownia
Do napędu zastosowano silnik wysokoprężny czterosuwowy sześciocylindrowy, bezpośrednio nawrotny produkcji Schwermachinenbau Karl Liebknecht w Magdeburgu. Jest to silnik typu 8NVD361u o następującej charakterystyce:
- moc nominalna Ne = 400 KM
- obroty nominalne = 500 min.
- średnica cylindrów = 270 mm
- skok tłoka = 360 mm
- zużycie paliwa = 163 g/KMh
Zapas oleju napędowego = 5,6 m3
Lodołamacz posiada dwa agregaty pomocnicze typu 2EV-100 firmy BUKH o mocy 25 KM. Pierwszy napędza prądnicę pomocniczą oraz pompę wirową i nawojnicę, drugi natomiast sprężarkę.
Spaliny silników odprowadzane są do komina.
Źródłami energii na lodołamaczu są :
1. Jedna prądnica główna o mocy 2 kW i napięciu 24 V /30 V napędzana przez silnik główny.
2. Dwie prądnice pomocnicza o mocy 2 kW i napięciu 24 V/30 V napędzana przez agregat
3.skrzynka połączenia z lądem.
Pędnikiem jest śruba czteroskrzydłowa o średnicy 1180 mm, natomiast ster jest wypornościowy typu Oertza napędzany mechanicznie.
Podczas prób lodołamacz osiągnął przy pracy naprzód uciąg na palu 4000 kG, a przy pracy wstecz 3000 kG. Natomiast zdolność łamania lodu wynosi 40 cm przy płynięciu ciągłym.
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni wybudowała 5 sztuk lodołamaczy L-400.
TYP STATKU: lodołamacz liniowy
ROK BUDOWY: 1969
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków w Gdyni.
NR. BUDOWY: L400/1
WYMIARY:
długość: 28,08 m; szerokość: 7,06 m; wysokość burt: 2,40 m; wysokość nierozbieralna: 3,62 m; zanurzenie: 1,32 m
SILNIK GŁÓWNY
jeden wysokoprężny typu: 8NVD361U; 8 cylindrowy; prod. Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg; moc: 400 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18,7 km/godz. ZAŁOGA: 6 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY
1970: WYDRA - Okręgowy Zarząd Wodny, Szczecin.
1974: WYDRA - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie. Oddział w Płocku.
2000: WYDRA - Zakład Usług Wodnych Danuta Orłowska, Legionowo.
port mac. Płock.
2007: - w eksploatacji.
TYP STATKU: lodołamacz liniowy
ROK BUDOWY:1969r.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków, Gdynia.
NR. BUDOWY: L400/2
NOŚNOŚĆ:81 t
WYMIARY:
długość-28.06 m, szerokość- 7.06 m, wysokość boczna/wysokość nierozbieralna - 2.40/3.61 m, zanurzenie- 1.32 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;typ:8NVD361U; 8 cylindrowy prod.: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht,
Magdeburg;moc:400 KM
PĘDNIK: 1 śruba;PRĘDKOŚĆ:17 km/godz.; załoga:6 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1970: ŚWISTAK - Okręgowy Zarząd Wodny, Szczecin
1974: ŚWISTAK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego 'Odra 2' we Wrocławiu. Zarzad Budowlany w Szczecinie.
1989: ŚWISTAK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego 'Odra 3' w Szczecinie.
2001: ŚWISTAK - Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego 'Odra-3' Sp. z o.o., Szczecin.
2007: - w eksploatacji.
TYP STATKU: lodołamacz liniowy
ROK BUDOWY:1969r.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków, Gdynia.
NR. BUDOWY: L400/3
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość-28,10 m, szerokość- 7,32 m, wysokość boczna/wysokość nierozbieralna R11; 2,40/3,60 m, zanurzenie- 1,34 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;typ:8NVD361U; 8 cylindrowy prod.: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht,
Magdeburg; moc:400 KM
PĘDNIK: 1 śruba;PRĘDKOŚĆ:18 km/godz.; załoga:6 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE:
TYP STATKU: lodołamacz liniowy
ROK BUDOWY:1969r.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków, Gdynia.
NR. BUDOWY: L400/4
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość-28,21 m, szerokość- 7.32 m, wysokość boczna/wysokość nierozbieralna - 2.40/3.62 m, zanurzenie- 1.30 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy; typ:8NVD361U; 8 cylindrowy prod.: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht,
Magdeburg; moc:400 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ:17,1 km/godz.; załoga:6 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1971: LEMUR - Okręgowy Zarząd Wodny, Tczew
1974: LEMUR - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Warszawa. Oddział
w Płocku.
1998: LEMUR - Jolanta Fijołek Warszawa. Port mac. Płock.
2003: LEMUR - Zakład Usług Wodnych Delfin, Nadarzyn. Port mac. Płock
2006: LEMUR - P.U.P. Neptun, Skierniewice. Port mac. Płock.
TYP STATKU: lodołamacz liniowy
ROK BUDOWY:1972r.
MIEJSCE BUDOWY: Stocznia Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków, Gdynia.
NR. BUDOWY: L400/5
NOŚNOŚĆ:
WYMIARY:
długość-28,20 m, szerokość- 7,32 m, wysokość boczna/wysokość nierozbieralna R11; 2,41/3,54 m, zanurzenie- 1,78 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik spalinowy;typ:8NVD361U; 8 cylindrowy prod.: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht,
Magdeburg; moc:400 KM
PĘDNIK: 1 śruba;PRĘDKOŚĆ:19 km/godz.; załoga:6 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE:
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.