POPRZEDNIE NAZWY: ex "KOPERNIK"; "BERTHOLD" TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY ROK BUDOWY: 1910 STOCZNIA: Gebrüder Sachsenberg, Rosslau/Elbe. [Niemcy] NR. BUD.:629
DANE TECHNICZNE:
1911 r.
długość całkowita: 51,85 m; szerokość całkowita: 7,84 m; zanurzenie: 1,25 m.
nośność: 87,23 t.
1960:
długość całkowita: 51,95 m; szerokość całkowita: 8,04 m; wysokość burt: 2,80 m; wysokość całkowita: 3,20 m; zanurzenie: 1,30 m. SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa leżąca trzy cylindrowa potrójnego rozprężania prod.: Gebruder Sachenberg, Rosslau/Elbe o mocy 580 KM; rok produkcji: 1910 KOTŁY PAROWE:
2 kotły parowe płomieniówkowe prod.: Pauker Simmering A.G., Graz o ciśnieniu roboczym 15 atm. rok produkcji 1952; numery budowy : 3098 i 3099. INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd; tylne stalowe koła łopatkowe zblokoqwane; prędkość: nieznana; załoga: 9 osób PORT MACIERZYSTY: Wrocław ARMATOR: P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław. NUMERY REJESTRACYJNE: 467[1953]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako holownik dla Otto Helinga z Wrocławia [Breslau], pływał na Odrze. Jego moc maszyny wynosiła 600 KM. Posiadał dwa kominy ustawione jeden obok drugiego. Zatopiony pod koniec wojny na Odrze, został wydobyty i odbudowany. Nazwany "KOPERNIK" wszedł w skład taboru Polskiej Żeglugi na Odrze Sp. z o.o. we Wrocławiu w 1947 roku. W styczniu 1948 roku w Państwowej Żegludze na Odrze we Wrocławiu, rok póżniej już pod nazwą "KARKONOSZE" w Państwowej Żegludze Śródlądowej Oddział we Wrocławiu. W 1951 roku po kolejnej reorganizacji żeglugi śródlądowej w P.P. Żegluga na Odrze we Wrocławiu. Cztery lata póżniej został przebudowany, wycofany w 1965 roku. Data złomowania nie znana.
Naniosłem poprawki do życiorysu. Udało się ustalić że statek ten tuż po wojnie nazywał się "KOPERNIK".
Waldemar Danielewicz
Przejdź do forum
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.