Rząd zajmie się we wtorek projektem ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, zakładającym reorganizację terenowej administracji żeglugi śródlądowej. Przepisy mają wzmocnić urzędy żeglugi śródlądowej. Projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej opracowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Cytat
W projekcie zawarto zmiany polegające m.in. na przekazaniu dyrektorom urzędów żeglugi śródlądowej kompetencji do upoważniania Wód Polskich do wykonywania praw właścicielskich na śródlądowych drogach wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym w celu realizacji inwestycji z zakresu ochrony przed powodzią.
"Ta struktura nie jest jednak przystosowana do wykonywania nowych zadań przewidzianych w przepisach Prawa wodnego oraz nie zapewnia prowadzenia aktywnej polityki w dziedzinie śródlądowego transportu wodnego i jego aktywnego promowania" - czytamy w komunikacie CIR. Dlatego - jak wyjaśniono - po zmianach, terenowymi organami administracji żeglugi śródlądowej będą dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej w Bydgoszczy, Wrocławiu i Szczecinie.
Jak zaznaczono, po wejściu w życie ustawy Prawo wodne na dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej nałożono nowe zadania, m.in. dotyczące uzgadniania dokumentów planistycznych i inwestycyjnych, wydawania decyzji administracyjnych, pełnienia funkcji inwestora w działaniach związanych z budową, przebudową i modernizacją śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.
Nowe przepisy mają na celu dostosowanie terenowej struktury administracji żeglugi śródlądowej do wykonywania nowych zadań nałożonych ustawą Prawo wodne.
"Dlatego oprócz dróg i kolei należy rozwijać żeglugę śródlądową, czyli tzw. autostrady rzeczne, które będą kolejną metodą transportowania towaru przywożonego do portów. Transportowemu odciążeniu głównych portów ma służyć też wsparcie dla mniejszych portów oraz Przekop Mierzei Wiślanej, co pozwoli na rozwój takich miast portowych, jak np. Elbląg czy Ustka. Bez tego typu działań może dojść do transportowego zablokowania i tym samym wyhamowania rozwoju polskich portów" - podkreślił Gróbarczyk.
Po raz pierwszy w kraju organizowany jest I Kongres Żeglugi Śródlądowej (Opole, 19 i 20.09.'18).
Skoro w enuncjacjach prasowych podano informację, że "pierwszy", prawdopodobnie zatem stanie się on imprezą cykliczną - być może co dwa lub trzy lata. Ale czy przełoży się on na szersze zainteresowanie się gospodarką możliwościami przewozowymi tej gałęzi transportu - czas pokaże ... https://www.portalmorski.pl/zegluga/4...0-wrzesnia
Jak podaje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ ) R11; od 8 listopada do 9 grudnia prowadzone są konsultacje publiczne harmonogramu prac nad Programem Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Resort poinformował też, że list intencyjny dotyczy, m.in. współfinansowania dokumentacji, budowy planowanych inwestycji oraz wymiany doświadczeń i wiedzy. "Jesteśmy na zaawansowanym etapie modernizacji polskich rzek R11; Wisły i Odry, które są dla nas niezwykle ważne. Chcielibyśmy, by przyszły rok zaowocował konkretną współpracą, dlatego spółki energetyczne są dla nas tak istotne. Cieszymy się, że możemy z Państwem podpisać list intencyjny, który pozwoli nam rozpocząć wspólne inwestycje R11; powiedział, cytowany w komunikacie, minister Gróbarczyk.
Czy tak duża ilość podmiotów z branży energetycznej ma oznaczać, że niemal przy każdym nowym stopniu wodnym powstaną małe hydroelektrownie ? A śluza w Malczycach, jak niedawno wypowiadał się min. Gróbarczyk, ma (przynajmniej dla śluz odrzańskich) być tzw. śluzą wzorcową, czyli szablonem - tylko dlaczego mają one być tylko jednokomorowe ... https://www.portalmorski.pl/zegluga/4...ni-wodnych
21 listopada wiceminister Grzegorz Witkowski wziął udział w konferencji konsultacyjnej poświęconej projektowi Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. wraz z jego prognozą oddziaływania na środowisko.
Ma być nowelizacja ustawy o żegludze śródlądowej - ma ona dotyczyć wdrożenia nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 14 września 2016 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej - nasza rodzima flota śródlądowa nie jest już "pierwszej młodości", a UE wymyśla co chwilę nowe pomysły - niski poziom dla siarki w paliwie i emisji spalinh, modernizacja napędów na gaz skroplony LNG z perspektywą przejścia na napęd elektryczny itp. - czy nasi armatorzy to wytrzymają ? https://www.portalmorski.pl/zegluga/4...rodladowej
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.