Na Odrze i Wiśle przez wiele lat pływały holowniki typu HM 300 przez załogi popularnie nazywane "bombowce" od warkotu ich silników. Ich projekt narodził się w 1953 roku w ówczesnym Biurze Konstrukcji Taboru Rzecznego we Wrocławiu. Była to pierwsza oryginalna dokumentacja holownika z własnym napędęm ale sięgnięto w niej także do rozwiązań niemieckich zastosowanych podczas budowy holowników motorowych na Odrę w okresie II WŚ. Dokumentację ukończono w 1954 roku, a opracował ją zespół w skladzie: A. Michalewicz, Z. Pogroszewski i J. Stanisławski. Był(jest bo jeszcze są chyba 3 lub więcej z tej serii) charakteryzujący się małymi gabarytami, lekkością konstrukcji, dużą mocą i małym zanurzeniem. Budowę prototypu zlecono ówczesnej Głogowskiej Stoczni Rzecznej w Głogowie. Otrzymął on numer stoczniowy B1. Przekazanie armatorowi czyli Żegludze na Odrze nastąpiło w kwietniu 1956 r. nazwany został "JAROSŁAW". Po próbach na Odrze i Wiśle zapadła niespodziewanie decyzja aby go przekazać Bydgoskiej Żegludze na Wiśle co nastąpiło we wrześniu 1956 roku. Nowy armator zmienił mu nazwę na "NOTEĆ". Od tej nazwy całą serię nazywano holownikami typu "Noteć". Ogółem w latach 1955 do 1957 zbudowano 20 sztuk tych holowników. Kiedy budowano 2 holownik dla Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle został on po ukończeniu niespodziewanie skierowany do Gdańska i tam załadowany na statek soviecki i popłynął sobie do naszych przyjaciół podobno Rosjanie to znaczy wojskowi upatrzyli go sobie podczas prób na Odrze i tak im się spodobał że go sobie zabrali, podobnie z trzecim serii holownikiem.B 3.
HOLOWNIKI WYBUDOWANE HM 300 PRZEZ STOCZNIĘ RZECZNĄ GŁOGÓW
Nazwa numer rok data Armator
bud. bud. przekaz.
1. JAROSŁAW B 1 1955 IV.1956 Żegluga na Odrze
2. B 2 1955 V. 1956 ZSRR
3. B 3 1955 VI.1956 ZSRR
4. WITOSŁAW B 4 1955 VI.1956 Żegluga na Odrze
5. SOBIESŁAW B 5 1955 IX. 1956 j. w.
6. NOGAT B 6 1955 V.1956 Bydgoska Żegluga
7. B 7 1956 ?. ZSRR
8. MIECZYSŁAW B 8 1956 1956 Żegluga na Odrze
9. WDA B 9 1956 VII.1956 Bydgoska Żegluga
10. B 10 1956 1956 ZSRR
11. BRDA B 11 1956 XI.1956 Bydgoska Żegluga
12. WARTA B 12 1956 V.1956 j.w.
13. JAROSŁAW B 13 1956 XI. 1956 Żegluga na Odrze
14. B 14 1956 1956 ZSRR
15. B 15 1956 1956 ZSRR
16. RADUNIA B 16 1956 V.1957 Bydgoska Żegluga
17. B 17 1957 1957 ZSRR
18. STUDNICA B 18 1957 VII.1957 Bydgoska Żegluga
19. PIŁAWA B 19 1957 VII.1957 j.w.
20. FROMBORK B 20 1957 XI.1957 Żegluga Gdańska
Wielki Brat sporo tych prezentów dostał.... skubaniutki.
Pamiętam "bombowce" z Odry choć właśnie najbardziej te bydgoskie. Przypływały z pociągami holowniczymi (zwykle dwie bareczki) na Odrę skanalizowaną jeszcze w latach 70.
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
KADŁUB:
zbudowany został ze stali metodą spawaną. Układ wiązań poprzeczny. Statek posiadał 36 wręg w odstępach co 60 cm. Kadłub podzielono na sześć przedziałów za pomocą 5 grodzi wodoszczelnych: Przedziały licząc od rufy zawierały.
I. magazynek rufowy
II. pomieszczenia mieszkalne dla 3 osób
III. zbiorniki paliwa
IV.siłownia
V.pomieszczenia mieszkalne dla 2 osób
VI. magazynek dziobowy z skrzynią łańcuchową
Poszycie dna, mocnica obłowa, burtowa i pokładowa wykonane zostały z blachy stalowej o grubości 4-5 mm, natomiast poszycie pokładu wykonano z blach 6 mm. Dziobnica spawana, stępka płaska, dno podwójne ciągnie się od wręgi nr 4 do 35. Sterówka wykonana z blachy 2 mm nierozbieralna. Światło dzienne zapewniały okna typu kolejowego, ze sterówki w kierunku dziobu znajduje się zejście na korytarz pod pokładem gdzie mieściły się kabina mechanika i kapitana. Tu światło dzienne zapewniały 2 bulaje po każdej z burt. Dalej pomieszczenie dla 3 ludzi coś w rodzaju messy załogowej gdzie światło dostarczał jeden bulaj po obu stronach burt. Na wyposażenie kabin mechanika i kapitana składały się: kanapa, stolik i szafka ubraniowa. Również ze sterówki w kierunku rufy znajdowało się zejście gdzie znajdowała się kuchnia oraz sanitariaty. Wejście do tych pomieszczeń zapewniały drzwi z pokładu statku. Światło dzienne zapewniały dwa bulaje. Zejście do maszynowni znajduje się po prawej burcie a do pomieszczeń mieszkalnych rufowych po lewej burcie. W siłowni światło dzienne zapewnia świetlik, a w pomieszczeniach mieszkalnych po dwa okna typu kolejowego.
Dane techniczne:
Lc = 21,81 m
Lpp. = 21.12 m
Bc = 5,45 m
Bpp = 5,20 m
Hb = 1,21 m
Hc = 3,80 m
T = 0,94 m
nośność - 23 t
prędkość bez holowania - 17 km/godz.
uciąg - 3,2 t
załoga - 4 do 5 osób
c.d.n.
WYPOSAŻENIE POKŁADOWE:
a. urządzenia kotwiczne
Na dziobie holownik posiadał dwie kotwice patentowe o ciężarze 150 kG podwieszane w kluzach kotwicznych na łańcuchu o średnicy 16 mm, wciągane były za pomocą ręcznego kabestanu. Na rufie znajdowła się kotwica czterołapowa o wadze 100 kG zamocowana liną stalową do łańcucha. Do wybierania służyły kabestany ręczne o uciągu 500 kG z hamulcem mimośrodowym.
b. urządzenia cumownicze
cztery podwojne pachoły zamocowane do pokładu na dziobie, śródokręciu i rufie.
c. maszt sygnałowy
umocowany za sterówką na nim znajdowały sie przewidziane przepisami lampy nawigacyjne.
d. urzadzenia holownicze
hak holowniczy o kacie obrotu 180 stopni zwalniany ze sterówki oraz na rufie pałąk holowniczy
e. środki sygnalizacyjne
latarnie pozycyjne, reflektor 250 W umieszczony na dachu sterówki, dzwon alarmowy i buczek sygnałowy
f. środki ratunkowe
kamizelki ratunkowe oraz jeden pływak ratunkowy typu Roś 14 osobowy oraz łódz towarzyszaca
g. urzadzenia sterowe
holownik posiadał dwa stery o łącznej powierzchni 1,4 m2, ręczna maszynka sterowa była połączona za pomocą sterociągów z sektorem sterowym znajdującym się w skrajniku rufowym osadzonym na trzonie sterowym. Sterowanie awaryjne za pomocą rumpla zakładanego na końcówki tronu sterowego wyprowadzonego na pokład.
c.d.n.
SIŁOWNIA
umieszczono ją pomiędzy 13 a 21 wręgą na, których znajdują się grodzie wodoszczelne. Napęd zapewniały dwa silniki typu "Wola" Dma-150 o mocy 150 KM każdy. Ich producentem były Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie. Niektóre jednostki wyposażono w silniki 3D6 produkcji ZSRR o identycznych mocach.
Dane techniczne silników były następujace:
- ilość cylindrów : 6
- średnica tłoka : 150 mm
- skok tłoka: 180 mm
ilość obrotów: 1500/min.
Do przenoszenia napędu na linię wału zastosowano przekładnie nawrotną o przełozeniu 3:1 czyli na śrubie maksymalna ilość obrotów na minutę wynosiła 500. Silniki zamontowane były na rame, która spoczywała na podkładkach elastycznych. Silniki te zarówno Wola i 3D6 miały rozruch elektryczny. Chłodzenie silnika jest pośrednie. Pompa wody chłodzacej obiegu wewnetrznego zawieszona jest na silniku głównym. Spaliny odprowadzone są przez komin znajdujacy się na sterówce.
Prąd dostarczały dwie dwie prądnice o mocy 1,5 kW z napedem z silników głównych.. Wytwarzany prąd posiadał napięcie 24 V i był prądem stałym. Podczas postoju napiecie pobierano z lądu poprzez tablicę rozdzielczą.
instalacja ppoż składała się z dwóch pomp napędzanych poprzez silniki główne, woda dostarczana była do dwóch hydrantów na pokładzie głównym. Holowniki posiadały dwa zbiorniki paliwa o pojemności 3.000 l każdy. Zbiornik rozchodowy miał pojemność 250 l.
c.d.n.
Holowniki te podczas swojej eksploatacji były modernizowane. Pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku kilka z nich przystosowano do systemu pchanego przez przebudowę części dziobowej gdzie zamontowano tzw. wąsy. Na pokładzie głównym zamontowano windy służące do spinania barki z holownikiem. Zainstalowano po 2 reflektory umieszczone w przedniej części sterówki. Dokonano też wymiany silników na typ UE 680/193/1 "Delfin" o mocy 165 KM każdy. Producentem tych silników są Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu i Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku, które marynizowały silnik. Maksymalna liczba obrotów silnika na minutę wynosiła 2.000. Zmieniono również sprzęgła, ilość obrotów na śrubie 500. Jeden z holowników przebudowano na statek szkolno-pasażerski.
BRDA
zbudowany 1956 r.; Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów; nr. bud. B 11
L = 21,81 m, B = 5,46 m, T = 0,98 m
2 silniki spalinowe typu 3D6 prod. ZSRR; 6 cylindrowe; moc 2x150 KM
2 śruby; prędkość:15 km/godz. załoga 5 ludzi
"Bzura" jako statek pasażerski na Brdzie. - zbiór W. Danielewicz
"Bzura" w Bydgoszczy po sezonie
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1957r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów.
NR.BUD.: B-20
NOŚNOŚĆ:29 t.
WYMIARY:
długość-21.80 m,szerokość-5.46 m,zanurzenie-0.75 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne:.typ.DM-150 Wola;6 cyl; prod.Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA:5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1957.VII.12: FROMBORK - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk.
1959.X.27: BZURA - Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz.
1964:BZURA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
1979: - przebudowa, dwa nowe silniki typu UE 680/193/1; 6 cylindrowe; prod.: Wytwornia Sprzętu Komunikacyjnego, Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne,Puck;moc:330 KM
1995: BZURA - Żegluga Bydgoska S.A., Bydgoszcz.
2001: BZURA - Mariusz Gajda, Gdańsk
przebudowa na statek pasażerski 66 osób, pływał w Tczewie.
200.: BZURA - Grzegorz Nadolny, Nakło
2006.VIII: - w Giżycku na slipie w Bazie Remontowej Żeglugi Mazurskiej, armator nieznany.
JAROSŁAW Pierwszy prototypowy HM 300 "Jarosław" w Gdańsku po przekazaniu Żegludze Bydgoskiej,zmienił nazwę na "Noteć"
Holownik "Noteć" na Szkarpawie. - fot Janusz Miszewski
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1955r.;Głogowska Stocznia Rzeczna,Głogów.Nr bud.B-1
NOŚNOŚĆ:23 t.
WYMIARY: długość-22.16 m,szerokość-5.46 m,zanurzenie-1.03 m
SILNIKI:2 silniki spalinowe;typ 3D6;6 cyl.prod.ZSRR 1953r.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA:5 ludzi.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956: JAROSŁAW - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1956.IX.20: NOTEĆ - P.P.Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz.PL
1966: - nowe silniki typu DM-150 Wola;6 cyl.prod.Zakłady Mechaniczne im.M.Nowotki w Warszawie; moc:300 KM
1977: - przebudowa,dwa nowe silniki typu UE 680/193/ 6 cylindrowe;prod.:Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego,Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne,Puck;moc:330 KM.
1995: NOTEĆ - Żegluga Bydgoska S.A.,Bydgoszcz.
JAROSŁAW
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-13.
NOŚNOŚĆ:27 t.
WYMIARY: długość- 21.81m,szerokość- 5.46 m, zanurzenie- 0.98 m.
SILNIKI GŁÓWNE:
2 silniki wysokoprężne;typ 3D6;6 cyl.;prod.ZSRR;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz.; ZAŁOGA: 5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956: JAROSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1968: WISŁA - P .P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1978: WISŁA - Płocka Stocznia Rzeczna, Płock.PL
1988: WISŁA - P. P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1989: - wycofany.
1991: WISŁA - Jan Maślanka, Bydgoszcz.
nie eksploatowany, przebudowywany na statek pasażerski.
1995: WŁ..ŁOKIETEK - Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej Nakło n/Notecią
MIECZYSŁAW
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów.Nr bud.B-8.
NOŚNOŚĆ:27 t.
WYMIARY: długość-21.80 m ,szerokość- 5.45 m, zanurzenie- 0.94 m.
SILNIKI:2 silniki wysokoprężne;. typ DM-150 Wola;6 cyl.; prod.Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz.; ZAŁOGA: 5 osob.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956: MIECZYSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1968: WISŁOK - P. P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1983: - zatonął na Wiśle koło Opalenia podczas próby ściągania z mielizny pchacza typu KOZIOROŻEC z Żeglugi na Odrze. Wydobyty i wyremontowany.
1987.I.01: - wycofany.
1989: - złomowany.
NOGAT
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1955r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów.Nr bud.B-6
NOŚNOŚĆ:23 t.
WYMIARY: długość-21.80 m,szerokość-5.45 m,zanurzenie-0.94 m
SILNIKI:2 silniki wysokoprężne.;typ DM-150 Wola;prod.Zakłady Mechaniczne im M.Nowotki,Warszawa moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ::15 km/godz.;ZAŁOGA:5 osob.
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1957r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów.Nr bud.B-19
NOŚNOŚĆ:29 t.
WYMIARY: długość-21.80 m,szerokość- 5.46 m,zanurzenie- o.80 m
SILNIKI: 2 silniki spalinowe;.typ.3D6;6 cyl.;prod.ZSRR;moc:300 KM.
PĘDNIK: 2 sruby,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA:5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1957.VII.12: PIŁAWA: - P.P.Bydgoska Żegluga na Wiśle,Bydgoszcz.
1964: PIŁAWA: - P.P.Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz.
198. : - przebudowa,dwa nowe silniki typu UE 680/193/1; 6 cylindrowe;prod.:Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego,Mielec/Puckie Zaklady Mechaniczne,Puck; moc:330 KM
1995: PIŁAWA - Żegluga Bydgoska S.A.Bydgoszcz.
2000: - wycofany
2007: - nadal istnieje stoi w Bydgoszczy.
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1957r.;Głogowska Stocznia Rzeczna,Głogów.Nr bud.B-16
NOŚNOŚĆ.31 t.
WYMIARY: długość-21.85 m,szerokość- 5.50 m,zanurzenie- 1.11 m
SILNIKI: 2 spalinowe;typ DM-150 Wola;6 cyl.prod.Zaklady Mechaniczne im.M.Nowotki w Warszawie;moc:150 KM;1 ssp.typ 3D6;6 cyl.prod.ZSRR;moc:150 KM.[2x150 KM]
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚC:15 km/godz.;ZAŁOGA:5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1957.V.27: RADUNIA - P.P.Bydgoska Żegluga na Wiśle,Bydgoszcz.
1980: RADUNIA - Przedsiebiorstwo Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy. Baza Sprzetowa Nr 1,Toruń.
1988: - złomowany w Toruniu.
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1955r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-5.
NOŚNOŚC:23 t.
WYMIARY: długość-21.80 m, szerokość- 5.45 m, zanurzenie- 0.94 m.
SILNIKI: 2 silniki spalinowe; typ 3D6;6 cyl.;prod.ZSRR;moc:300 KM
PĘDNIK: 2 sruby; PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz.;ZAŁOGA:5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1955: SOBIESŁAW - P. P. Żegluga na Odrze,Wrocław.PL
1965: - nowe silniki typu DM-150 Wola;6 cylindrowe; prod.Zakłady Mechaniczne im.M.Nowotki,Warszawa;moc:300 KM
1968: NAREW - P. P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1980: NAREW - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz.PL
1991: NAREW - Zakład Budżetowy Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz.PL
1993.XII: NAREW - Jan Bartnik, Szczecin.PL
2001: NAREW - Zakład Wydobycia Kruszywa "Wir - Bud", Bydgoszcz. Port mac. Gdańsk.
2002: - nowe silniki UE 680 "Delfin" 6 cylindrowe o mocy 330 KM; prod. PZM Puck/WSK Mielec
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1957r.;Głogowska Stocznia Rzeczna,Głogów.Nr bud.B-18
NOŚNOŚĆ:29 t.
WYMIARY: długość-21.84 m,szerokość- 5.46 m,zanurzenie- o.56 m
SILNIKI:2 silniki spalinowe;typ.3D6;6 cyl.;prod.ZSRR;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA::5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1957.XII.07: STUDNICA - P.P.Bydgoska Żegluga na Wiśle,Bydgoszcz.{PL}
1963: STUDNICA - P.P.Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz.{PL}
1977: - przebudowa,dwa nowe silniki typu UE 680/193/1 ;6cylindrowe;prod.:Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego,Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne,Puck;moc:330 KM.
1982.II.01 - wycofany
1985.V.31 - złomowany w Bydgoszczy.
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Głogowska Stocznia Rzeczna,Głogów.Nr bud.B-12
NOŚNOŚĆ:27 t.
WYMIARY: długość-21.81 m,szerokość-5.46 m ,zanurzenie- o.63 m
SILNIKI:2 silniki wysokoprężnetyp.DM-150 Wola;6 cyl.;prod.Zakłady Mechaniczne im.M.Nowotki w Warszawie;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA:5 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956.V.18: WARTA - P.P.Bydgoska Żegluga na Wiśle,Bydgoszcz.
1964: WARTA - P.P.Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz
1977: - przebudowa,dwa nowe silniki typu UE 680/193/1.;
6 cylindrowe;prod.:Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego,Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne ,Puck;moc:330 KM.
1980.XII.31 - wycofany.
1982: CHROBRY - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego,Poznań.PL
1992: - wycofany z powodu braku zatrudnienia, stoi nie eksploatowany w Morzysławiu.
1998: CHROBRY - Jerzy Pielaciński, Wyszogród
2002: WARTA - Zakład Wydobycia Kruszywa "Wir-Bud", Bydgoszcz. port mac. Gdańsk
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Glogowska Stocznia Rzeczna,Glogow.Nr bud.B-9.
NOŚNOŚĆ:30 t.
WYMIARY: długość-21.80 m, szerokość- 5.45 m,zanurzenie- 0.70 m.
SILNIKI:2 silniki wysokoprężne;typ 3D6;6 cyl.;prod.ZSRR.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ: 15 km/godz.;ZAŁOGA;5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956.VII.14: WDA - P.P. Żegluga Bydgoska,Bydgoszcz.PL
1978: - przebudowa,nowe silniki typu UE 680/193/1;6 cyl.
prod.Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego,Mielec /Puckie Zakłady Mechaniczne,Puck;moc:330 KM
1982: - jako holownik szkolny.
1990: - wycofany i złomowany
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1955r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-4.
NOŚNOŚC:27 t.
WYMIARY: długość-21.80 m, szerokość- 5.45 m, zanurzenie- 0.70 m.
SILNIKI:2 silniki spalinowe;typ DM-150 Wola;6 cyl.; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w
Warszawie.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.;ZAŁOGA: 5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1955: WITOSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław.PL
1968: SAN - P. P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.PL
1978: - przebudowa, nowe silniki typu UE 680/193/1;6 cylindrowe; prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, Mielec /Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck;moc:330 KM
1990: - wycofany.
1991.V: - złomowany.
TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1956r.;Głogowska Stocznia Rzeczna, Głogów. Nr bud.B-14.
NOŚNOŚC:27 t.
WYMIARY: długość-21.87 m, szerokość- 5.46 m, zanurzenie- 0.98 m.
SILNIKI:2 silniki spalinowe; typ DM-150 Wola;6 cyl.; prod.Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w
Warszawie.;moc:300 KM
PĘDNIK:2 śruby;PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.; ZAŁOGA: 5 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1956: WŁADYSŁAW - P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław.PL
1969: PILICA - P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy
1978: - podczas nakręcania filmu R16;Cicha noc R16; używany był do odtwarzania roli gdańskiego holownika parowego ANNELORE.W tym celu dobudowano atrapę komina gdzie spalano świece dymne imitujące dym.
19.. : - wycofany i złomowany
Pływałem troche w technikum na "Władysławie Łokietku", pomagałem remontować "Bzure" w Nakle nad Notecią, i wiele razy pływałem na "Noteci". Świetne statki!!! Gdy zostały zmodernizowane i przystosowane do pchania to osiągneły swego rodzaju doskonałość. Z silnikami tego samego typu (DELFIN) co "KOZIOROŻEC" miły ten sam uciąg, przy tym były od "KOZIOŁKA" szybsze, wiem bo wiele razy gdy pływałem na "KOZIOROŻCU B-02", "NOTEĆ" nam to udowadniała.
Widzisz, Koziołki są "trochę" kanciaste i szerokie. Natomiast HM-300 ma opływowy i dużo węższy kadłub dzięki któremu przy takiej samej mocy może rozpędzić się lepiej. Koziorożec płynąc na pełnych obrotach bez barki zamienia się w spychacz, pchając przed sobą tony wody!
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.