Kilka sprostowań i uzupełnień do informacji Waldemara Danielewicza o statku ATLANTIC. Jeszcze raz chciałbym podkreślić swoje niezadowolenie, że obecne ustawienie forum uniemożliwia odpowiedź pod tekstem postu w danym temacie.
1. Dane techniczne tego statku pochodzą oczywiście z 1936 roku, a nie z roku 1923.
2. Z moich notatek wynika, że współudziałowcem była firma Rabinowicz, a nie Frunna Rabinowicz, ale być może źle odczytałem zapis w dokumencie.
3. Statek nie mógł zabierać 463 ton ładunku, ta liczba to powierzchnia ładunkowa (463 m2).
4. Numer rejestracyjny 9 nie został nadany przez PZW Warszawa, ale przez Dyrekcję Dróg Wodnych w Warszawie (a właściwie podległy urząd - Zarząd Dróg Wodnych).
Ta ostatnia informacja wiąże się z pochodzeniem statku. Niski, warszawski numer statku, oznacza że został zarejestrowany w tym mieście niedługo po wprowadzeniu obowiązku rejestracyjnego (1 lipca 1926 r.). Statki pływające na Polesiu rejestrowała Dyrekcja Dróg Wodnych w Wilnie, a numeracja zaczynala się liczby 1001. Z drugiej strony statki, które zmieniały port macierzysty nie zmieniały swojego znaku numerowego (także przy zmianie nazwy pozostawał ten sam numer), czyli KRESOWIEC mógł być eksploatowany na Pinie i Prypeci. Niestety w dokumentach które widziałem jest luka między rokiem 1923 a 1935, stąd konieczne są jakieś hipotezy dla tego okresu. Sądząc po zdjęciach to charakterystyczny dziób KRESOWCA jest identyczny jak dziób parostatku ATLANTIC.
W 1934 roku Biuro Wojskowe Ministerstwa Komunikacji zarządało od Wydziałów Dróg Wodnych niektórych Urzędów Wojewódzkich przedstawienia listy statków i barek przewidzianych do świadczeń na rzecz wojska na wypadek wojny. Naczelnik WDW w Urzędzie Wojewódzkim Pomorskim w Toruniu - inż. Artur Born przedstawił żadany wykaz, wśród statków był ATLANTYK (taka była pisownia nazwy statku w dokumencie), pozostałe to: POSPIESZNY, WITEŹ i LECH. W dokumencie podane były fragmentaryczne dane statków, dla opisywanej jednostki podano moc maszyny parowej - 150 HP oraz zanurzenie statku pustego (52 cm) i z ładunkiem (85 cm). Dla przypomnienia, w planie mobilizacyjnym "S" z lat 1926/27 KRESOWIEC miał być zmobilizowany do Flotylli Pińskiej.
Następne informacje o parametrach statku pochodzą z 1936 roku. Wymiary statku ATLANTIC to: 63,25/58,63x6,0/11,1x0,52/1,37 m, moc maszyny parowej - 180 KM, 277 ton ładunku, 463 m2 powierzchni ładunkowej, 244 miejsc siedzących i 40 leżących, 9 osób załogi: kapitan, sternik, 2 maszynistów, 3 palaczy, 2 pokładowych. W spisach z 1937 roku pojawia się całkowite zanurzenie 0,85 m, a liczba miejsc dla pasażerów to 613 miejsc siedzących i 15 leżących. Zmieniają się też współwłaściciele, do Arona Mandelbauma z Pińska dołączyli H.Kleinberg i R.Kupferblum.
W wykazie z 1939 roku nie ma zmian, tylko załoga zwiększyła się o jednego pokładowego. Portem macierzystym był Toruń, a miejscem stałego postoju - Warszawa.
Na koniec kilka słów o dwóch wartościach całkowitego zanurzenia statku: 0,85 m i 1,37 m, które wystepują w dokumentach. Statek o podanych wymiarach powinien zwiększać swoje zanurzenie o centymetr przy załadowaniu dodatkowych 2-3 ton, czyli zwiększenie zanurzenia o 33 centymetry - w stosunku do 52 cm - oznacza dodatkowe 66-99 ton na pokładzie, zaś podana całkowita ładowność to 277 ton. Przy załadowaniu tej ostatniej masy statek powinien zwiększyć swoje zanurzenie przynajmniej o 90 cm, czyli zanurzenie ok. 1,4 m, co zgadza się z wartością 1,37 m.
Edytowany przez Borsuk dnia 24.08.2009
Przejdź do forum
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.