Dlaczego nie natknąłem sie na forum na jakieś opisy szaland ? A może przegapiłem ? Czy to prawda, że pierwszą szalandę "wymyślił" Polak ? Ma ktoś jakieś zdjęcia ?
Szalandy z reguły wchodzą w skład taboru pogłębiarskiego i przeznaczone są do załadunku urobku i i wywiezienie go na miejsce odkładu czyli tzw. wysypisko. Są szalandy samobieżne i holowane z tym że te pierwsze spotyka się raczej mówię tu o Polsce głównie na wodach przybrzeżnych. Szalandy dzielą się najczęściej spotykana dennoklapowa. Ma ona umieszczone w dnie ładowni na dnie klapy poprzeczne lub podłużne. Otwieranie klap następuję mechanicznie za pomocą hydrauliki. Po uruchomieniu agregatu, który napędza silniki pompujące hydrol do tak zwanych zamków umiejscowionych w ładowni w części przedniej i tylnej ładowni przy klapach po czym następuje ich otwarcie na zasadzie siłowników. Wtedy uruchamia się system otwierający klapy, które pod ciężarem urobku rozwierają się na kształt odwróconej litery V. Po opróżnieniu następuję odwrotność sytuacji połówki szalandy zwierają się po ich połączeniu następuje zamykanie zamków. Drugi typ szalandy dennoklapowej otwierany jest też ręcznie za pomocą wind łańcuchowych, o ile samo otwarcie jest niezbyt ciężką pracą to zamykanie wręcz przeciwnie.
Szalanda bocznoklapowa tutaj klapy umieszczone są w dolnej części burt. System podobny jak w poprzednim typie.
Szalanda bezklapowa tu urobek z ładowni rozładowywany jest przy pomocy urządzeń zewnętrznych.
Szalanda zawiasowa- podzielona jest w płaszczyżnie osi symetrii statku na dwie połowy połączone w górnej części konstrukcją zawiasową w postaci siłowników, które powodują rozwarcie szalandy.
Pliki cookie - Serwis POLSKA ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) oraz podobne technologie do przechowywania informacji na twoim komputerze.