O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Artykuły

Silnik MTU - nauczanie koncepcyjne

W październiku 2010 w centrum szkolenia marynarzy RHEIN w Duisburgu, został zainstalowany i uruchomiony nowy silnik treningowy firmy mtu typu 8V4000M60. Słuchacze poznają podczas kursów, w zależności od przedmiotu i aktualnego tematu, budowę i funkcjonowanie silnika okrętowego.

W październiku 2010 w centrum szkolenia marynarzy RHEIN w Duisburgu, został zainstalowany i uruchomiony nowy silnik treningowy firmy MTU typu 8V4000M60. Instruktorzy i instruktorki ośrodka RHEIN rozważali w długich dyskusjach i konferencjach, jak najlepiej wykorzystać silnik do zajęć praktycznych.

Rozważania te cały czas są kontynuowane, a wyniki korygowane. Dwa razy cały pomysł był przerabiany, aż następująca koncepcja pedagogiczna została przyjęta i pomyślnie wprowadzona do zajęć:



Poziom 1: Silnik MTU

Słuchacze poznają podczas kursów, w zależności od przedmiotu i aktualnego tematu, budowę i funkcjonowanie silnika okrętowego.

Silnik MTU służy wtedy jako pomoc naukowa.

W zależności od przerobionego materiału może on służyć jako start do "przetrawienia" i pogłębienia wiadomości z tematu. Umożliwia też kursantom zdobycie potrzebnej praktyki, ponieważ takie lub podobne silniki będą przez nich obsługiwane w pracy zawodowej na statkach śródlądowych.



Poziom 2: BlueVision

Każdy silnik musi być sterowany, regulowany i nadzorowany. W naszym przypadku służy do tego system automatyzacji o nazwie BlueVision, skonstruowany i wyprodukowany - podobnie jak silnik - w zakładach MTU we Friedrichshafen.

System automatyzacji BlueVision został tutaj wykorzystany jako pomoc naukowa.

Na podstawie BlueVision słuchacze kursów poznają automatykę silnika statku śródlądowego:

  • system sterowania silnikiem
  • nadzór nad pracą silnika
  • zdalne sterowanie silnika
Obsługa odbywa się z maszynowni, ze sterówki lub z pomocniczych stanowisk manewrowych.

Przy pomocy "systemu sterowania silnikiem" (Poziom 1 i 2) słuchacze uczą się:
  • rozpoznawania błędów
  • prześledzenia zasygnalizowanych błędów
  • sprawdzenia ew. błędnych wskazań czujników
  • obchodzenia się z dokumentacją techniczno - ruchową silnika
  • przekazania precyzyjnie i fachowo stanu silnika osobie za niego odpowiedzialnej


Poziom 3: Stanowisko manewrowe

Jak wiadomo, każdy statek prowadzony jest ze stanowiska manewrowego w sterówce. Słuchacze kursu uczą się krok po kroku według wcześniej opracowanych ćwiczeń, jak najlepiej wykorzystać silnik w eksploatacji statku.

Stanowisko manewrowe w ośrodku RHEIN posiada system nadzoru i sterowania, a także system zdalnego sterowania silnikiem MTU. Systemy te są składnikami systemu sterowania siłownią BlueVision.

Stanowisko manewrowe jest częścią BlueVision i dlatego jest wykorzystane jako pomoc naukowa.

Graficzne przedstawienie stanowiska manewrowego jasno pokazuje wszystkie możliwe funkcje silnika MTU.



Poziom 4: Oprogramowanie

Program Dolphin z Marine Soft symuluje na PC prowadzenie statku z silnikami MTU, zarówno prawo- jak i lewoburtowego, sterowanie silnikami z głównego stanowiska manewrowego, ze stanowiska pomocniczego, tudzież za pomocą zdalnego sterowania.

Oprogramowanie to przeznaczone jest do samodzielnego uczenia się.

Za pomocą symulatora Marine Soft, zaprogramowanego do obsługi siłowni, słuchacze kursu mogą przetestować zachowanie się statku w najróżniejszych sytuacjach przy pozorowanych błędach. Może być trenowana reakcja w sytuacjach krytycznych, które słuchacz sam zaprogramuje.

źródło: Schiffer-Berufskollegs RHEIN
tłumaczenie: Mirosław Rajski
opracowanie: Andrzej Podgórski


Udostępnij:

Apis 27.11.2011 5146 wyświetleń 1 komentarzy 0 ocena Drukuj



1 komentarzy


  • miroslaw rajski
    miroslaw rajski
    Niejako z obowiązku chciałbym przypomnieć kilka danych technicznych ośmiocylindrowego silnika mtu typoszeregu 4000 w wykonaniu M60 (istnieją jeszcze wersje 12 i 16 cylindrowe i różne inne wykonania).
    Moc.....................................................880 KW
    Obroty nominalne.......................1800 obr/min
    Długość............................................2080 mm
    Szerokość.........................................1380 mm
    Wysokość.........................................1990 mm
    Masa silnika suchego............................4470 kg

    W dwa identyczne silniki jak treningowy z ośrodka RHEIN w Duisburgu, czyli 8V4000M60 wyposażony jest m.in. wielki kontenerowiec "Initia" (135 m, 3500 t):

    www.abload.de/img/nr1ksuwi.jpg


    A oto fragment maszynowni tego kontenerowca:

    www.abload.de/img/nr2qqulq.jpg
    - 27.11.2011 19:42

    Dodaj lub popraw komentarz

    Zaloguj się, aby napisać komentarz.

    Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
    Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
    Niesamowite! (0)0 %
    Bardzo dobre (0)0 %
    Dobre (0)0 %
    Średnie (0)0 %
    Słabe (0)0 %
    Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
    Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies