Silnik MTU - nauczanie koncepcyjne
W październiku 2010 w centrum szkolenia marynarzy RHEIN w Duisburgu, został zainstalowany i uruchomiony nowy silnik treningowy firmy mtu typu 8V4000M60. Słuchacze poznają podczas kursów, w zależności od przedmiotu i aktualnego tematu, budowę i funkcjonowanie silnika okrętowego.
W październiku 2010 w centrum szkolenia marynarzy RHEIN w Duisburgu, został zainstalowany i uruchomiony nowy silnik treningowy firmy MTU typu 8V4000M60. Instruktorzy i instruktorki ośrodka RHEIN rozważali w długich dyskusjach i konferencjach, jak najlepiej wykorzystać silnik do zajęć praktycznych.
Rozważania te cały czas są kontynuowane, a wyniki korygowane. Dwa razy cały pomysł był przerabiany, aż następująca koncepcja pedagogiczna została przyjęta i pomyślnie wprowadzona do zajęć:
Poziom 1: Silnik MTU
Słuchacze poznają podczas kursów, w zależności od przedmiotu i aktualnego tematu, budowę i funkcjonowanie silnika okrętowego.
Silnik MTU służy wtedy jako pomoc naukowa.
W zależności od przerobionego materiału może on służyć jako start do "przetrawienia" i pogłębienia wiadomości z tematu. Umożliwia też kursantom zdobycie potrzebnej praktyki, ponieważ takie lub podobne silniki będą przez nich obsługiwane w pracy zawodowej na statkach śródlądowych.
Poziom 2: BlueVision
Każdy silnik musi być sterowany, regulowany i nadzorowany. W naszym przypadku służy do tego system automatyzacji o nazwie BlueVision, skonstruowany i wyprodukowany - podobnie jak silnik - w zakładach MTU we Friedrichshafen.
System automatyzacji BlueVision został tutaj wykorzystany jako pomoc naukowa.
Na podstawie BlueVision słuchacze kursów poznają automatykę silnika statku śródlądowego:
- system sterowania silnikiem
- nadzór nad pracą silnika
- zdalne sterowanie silnika
Przy pomocy "systemu sterowania silnikiem" (Poziom 1 i 2) słuchacze uczą się:
- rozpoznawania błędów
- prześledzenia zasygnalizowanych błędów
- sprawdzenia ew. błędnych wskazań czujników
- obchodzenia się z dokumentacją techniczno - ruchową silnika
- przekazania precyzyjnie i fachowo stanu silnika osobie za niego odpowiedzialnej

Poziom 3: Stanowisko manewrowe
Jak wiadomo, każdy statek prowadzony jest ze stanowiska manewrowego w sterówce. Słuchacze kursu uczą się krok po kroku według wcześniej opracowanych ćwiczeń, jak najlepiej wykorzystać silnik w eksploatacji statku.
Stanowisko manewrowe w ośrodku RHEIN posiada system nadzoru i sterowania, a także system zdalnego sterowania silnikiem MTU. Systemy te są składnikami systemu sterowania siłownią BlueVision.
Stanowisko manewrowe jest częścią BlueVision i dlatego jest wykorzystane jako pomoc naukowa.
Graficzne przedstawienie stanowiska manewrowego jasno pokazuje wszystkie możliwe funkcje silnika MTU.

Poziom 4: Oprogramowanie
Program Dolphin z Marine Soft symuluje na PC prowadzenie statku z silnikami MTU, zarówno prawo- jak i lewoburtowego, sterowanie silnikami z głównego stanowiska manewrowego, ze stanowiska pomocniczego, tudzież za pomocą zdalnego sterowania.
Oprogramowanie to przeznaczone jest do samodzielnego uczenia się.
Za pomocą symulatora Marine Soft, zaprogramowanego do obsługi siłowni, słuchacze kursu mogą przetestować zachowanie się statku w najróżniejszych sytuacjach przy pozorowanych błędach. Może być trenowana reakcja w sytuacjach krytycznych, które słuchacz sam zaprogramuje.
Udostępnij:
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.