Jak zrobilem Groot Vaarbewijs
Jak uzyskać patent kapitański w Holandii
Drodzy koledzy chciałbym Wam przedstawić jak wygląda droga do uzyskania patentu kapitana A, zwanego Groot Vaarbewijs, w Holandii. Wiem, ze stronę tą odwiedzają również koledzy pracujący u holenderskich armatorów, do których i ja należę. Myślę, że i pozostałych zainteresuje jak to wygląda w porównaniu na przykład z procedurami obowiązującymi w Polsce.
Pierwszym warunkiem, który trzeba spełnić jest wykazanie 720 dni praktyki. Na podstawie Żeglarskiej Książeczki Pracy - Dinstboekje, otrzymuje się tzw. vaartijdverklaring - wyciąg pływania. Nie ma znaczenia natomiast gdzie te dni zostały wypływane, nikt nie liczy dni na wodach morskich wewnętrznych.
Następnie składa się wnioski, w których wybiera się terminy egzaminów z terminarza na bieżący rok. Wybiera się również jedno z kilku centrów egzaminacyjnych, które znajdują się w Assen, Dordrecht, Bergen op Zoom, Utrecht. Egzaminy skladają sie z siedmiu części pisemnych: Znajomość budowy statku i silnika, Znajomość drogi wodnej (oznakowanie, zjawiska pływów, podstawy budownictwa wodnego, topografia), Załadunek i wyładunek, Bezpieczeństwo i środowisko, Nawigacja 2 (wewnętrzne wody morskie), Przepisy 1 - podst. śródlądowe i reńskie, Przepisy 2 - przepisy o zapobieganiu zderzenia na morzu i przepisy lokalne na miejscowych drogach morskich wewnętrznych.
Ostatnim egzaminem jest ustny egzamin z nawigacji. Dotyczy on manewrowania statkiem na kanale i rzece w róznych warunkach, mam na mysli wiatr, pusty i załadowany statek. Wszystkie zadane manewry omawia się i demonstruje na makiecie kanału lub rzeki "płynąc" modelem statku.
Warunkiem zaliczenia każdego z działów jest uzyskanie 70 lub 75% poprawnych odpowiedzi. Wszystkie egzaminy pisemne mają formę testu, wybiera się poprawną odpowiedź z trzech podanych. Pytania są krótkie i proste, co nie nastręcza zbyt dużych trudności w ich zrozumieniu nawet obcokrajowcowi, który nie spędził ani jednego dnia w szkole językowej. Wyniki podawane są w ciągu godziny, wszystko przebiega sprawnie w miłej atmosferze. Warunkiem dopuszczenia do egzaminów jest również uiszczenie opłaty (nie później niż 6tyg. przed planowaną datą )Każdy egzamin pisemny kosztuje 68, 20euro natomiast ustny 96euro. Niestety jeżeli któregoś z działu się nie zaliczy trzeba płacić ponownie. Nie można uzyskać zwolnienia z niektórych egzaminów na podstawie posiadanych patentów zagranicznych. Po zdaniu wszystkich egzaminów otrzymuje się dyplom kapitana żeglugi śródlądowej AB. Aby otrzymać patent trzeba przejść komisje lekarską. Patent jest ważny do 50tego roku życia bez żadnych dodatkowych badan lekarskich. Potem trzeba przejść ponownie komisję lekarską. Patent uprawnia do prowadzenia wszystkich typów jednostek niezależnie od wymiarów i mocy maszyn do km. 857 Renu tzn. do Spijkse Veer. Posiadając holenderski patent A chcąc uzyskać patent reński trzeba zdać tylko topografię danego odcinka i przepisy reńskie. Wszystkie informacje można uzyskać na stronie internetowej www.binnenvaartexamens.nl lub www.ccv.nl
Pozdrawiam serdecznie, mam nadzieje że komuś przydadzą się te informacje. Być może któryś z kolegów pływających w Holandii i znających komunikatywnie język zdecyduje się spróbować.
Udostępnij:
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies