Barki motoroweDrukuj

1. BARKI MOTOROWE

1.1. BM "WARMIJKA"



Pierwszą barką motorową zaprojektowaną w kraju a przeznaczoną do przewozu ładunków różnych w rejonie Żuław oraz na trasie Elbląg - Ostróda była BM "Warmijka". W 1958 r. wybudowano kilka obiektów tego typu. BM "Warmijka" jest barką motorową, jednośrubową, z kadłubem o konstrukcji stalowej całkowicie spawanej, posiada jedną krytą ładownię oraz pomieszczenia mieszkalne dla 3 osób załogi.




WYMIARY GŁÓWNE BARKI:
długość całkowita: Lc = 25,50 m
długość konstrukcyjna: L = 24,00 m
szerokość całkowita; Bc = 3,14 m
szerokość konstrukcyjna: B = 3,10 m
wysokość: H = 1,60 m
zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,20 m
najwyższy nierozbieralny
punkt przy Tmin = 0,40 m: hn = 2,40 m
wyporność: V = 74,60 m3
nośność przy Tk = 1,20: 50 T
Do napędu barki służy zainstalowany w siłowni jeden silnik spalinowy wysokoprężny Schoenebeck typu 5NVD14:
moc silnika: N = 40 KM
obroty silnika: n = 1500 obr/min.
obroty śruby napędowej: ns= 700 obr/min.
rozruch silnika: elektryczny
Barki znajdują się w eksploatacji Żeglugi Gdańskiej.


1.2. Barka motorowa BM-500


W związku ze wzrastającymi zadaniami przewozowymi na rzekach Odrze i Wiśle konieczne było uzupełnienie stanu środków transportu wodnego o nowy typ stosunkowo szybkiego statku towarowego, budowanego w oparciu o nowe metody technologiczne oraz w dużej serii. Obiektem tym była zaprojektowana w drugiej połowie lat pięćdziesiątych barka motorowa BM-500. Była ona wówczas obiektem, który w zasadniczy sposób zwiększał intensywność przewozów żeglugi na drogach wodnych kraju (Odra i Wisła) oraz Europy zachodniej.



Od uruchomienia jej produkcji do zakończenia długiej serii budowy, tj. w latach 1958-1968 wykonywana ona była w kilku wersjach wyposażenia siłowni, a mianowicie:
a) na pierwszych 14 jednostkach zainstalowane były w siłowni do napędu głównego 2 silniki Buckau Wolf typu S6DV224 o następujących parametrach (każdy)
N = 150 KMe
n = 750 obr/min.
przekładnia red. i = 2 : 1;
b) na 75 jednostkach zabudowano w siłowni po 2 silniki SKL - Magdeburg typu 6NVD24, o parametrach zewnętrznych identycznych jak w pierwszej serii;
c) na pozostałych jednostkach zainstalowano do napędu głównego silnik Puck B120,
o mocy i obrotach:
N = 120 KMe
n = 425 obr/min.
oraz w końcowej serii silniki Puck P150 o zwiększonej mocy i obrotach:
N = 150 KMe
n = 475 obr/min.
W okresie budowy tak długiej serii tych barek wprowadzono do konstrukcji i wyposażenia statku coraz to nowsze korzystne rozwiązania.
Wprowadzono między innymi:
- wzmocnienie kadłuba, przez co uzyskano rejon pływania ,,RA";
- urządzenie sterowe typu hydraulicznego w miejsce dotychczasowego ręcznego;
- korzystne zmiany rozwiązania sterówki;
- przystosowanie do pływania w nocy oraz po Zalewie Szczecińskim.
Barka motorowa BM-500 jest typowym statkiem żeglugi śródlądowej, przeznaczonym do przewozu ładunków masowych i drobnicy. Barka posiada 3 kryte ładownie, o łącznej pojemności 560 m3. Pokrywy ładowni konstrukcji stalowej wykonane są jako przejezdne. Pomieszczenia mieszkalne statku przewidziane są dla 6 członków załogi. Warunki bytowe stworzone dla załogi korzystnie odbiegały od warunków panujących na statkach budowanych wcześniej. Załoga otrzymała 2 kuchnie, co., łazienkę (z wanną), WC i wygodne pomieszczenia mieszkalne.
Konstrukcja kadłuba całkowicie spawana, o poprzecznym systemie wiązań.
Barka wyposażona jest w 2 śruby napędowe, pracujące w dyszach Korta.
WYMIARY GŁÓWNE BARKI:
długość całkowita: Lc = 57,00 m
długość konstrukcyjna: L = 55,50 m
szerokość całkowita: Bc = 7,54 m
szerokość konstrukcyjna: B = 7,50 m
zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,70 m
wysokość w burcie; H = 2,00 m
wysokość nierozbieralna: hn = 3,90 m
Barka BM 500 .jest jednym z podstawowych trzonów floty przewozowej żeglugi śródlądowej,
zarówno w przewozach krajowych jak i zagranicznych. Zaprojektowana na warunki dość dużej prędkości, jest wciąż przykładem statku śródlądowego o bardzo korzystnym stosunku mocy do nośności, o układzie napędowym wysokosprawnym, niestety również statkiem pozbawionym rezerwy mocy w trudnych warunkach nawigacyjnych. Jedna z barek motorowych adaptowana została do celów szkoleniowych Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Zachowano w trakcie adaptacji jedną i 3 ładowni. Ładownię I zamieniono na część świetlicową i magazynową, a w obrębie ładowni III obok siłowni zaprojektowano pomieszczenia mieszkalne dla 36 uczniów i dla jednego wychowawcy.



Statek wyposażono W najnowocześniejsze urządzenia usprawniające nawigację oraz obsługę poszczególnych stanowisk załogi. Adaptację projektową
wykonano w 1960 r. Obiekt do chwili obecnej jest flagowym statkiem Technikum Żeglugi Śródlądowej.

1.3. Barka motorowa BM-600

Dla uzyskania wyższych efektów ekonomicznych w transporcie drogą wodną opracowano projekt optymalnego statku motorowego do przewozu wszelkich ładunków masowych i drobnicowych. Statkiem tym była barka motorowa BM-600, przeznaczona do żeglugi na rzece Odrze, w systemie dróg wodnych Europy zachodniej oraz na Zalewie Szczecińskim, w przejściu do portu Świnoujście. Konstrukcję i wyposażenie barki rozwiązano na poziomie najnowszych osiągnięć europejskich.

Barka motorowa BM-600
Projekt barki motorowej opracowano w 1965 r., a pierwszy statek prototypowy przekazano w czerwcu 1966 r. Budowę statku realizowała Wrocławska Stocznia Rzeczna. Statek po wybudowaniu osiągnął na próbach wszystkie założone wstępnie parametry, a ponadto odznaczał się nowoczesnością rozwiązań w postaci: wygodnych pomieszczeń mieszkalnych, szerokiego wprowadzenia hydrauliki (do napędu wind kotwicznych, do opuszczania i podnoszenia
sterówki i masztów oraz do urządzenia sterowego)., wprowadzenia nowych szczelnych pokryw, pozwalających na odkrycie całej ładowni, wprowadzenia zdalnego sterowania pracą siłowni i urządzeń pokładowych, korzystnego rozwiązania hydraulicznych wind kotwicznych tak pod względem ich gabarytów jak i uniwersalności ich napędu.



Barka motorowa BM-600 przystosowana jest do żeglugi całodobowej i dla rejonu pływania "Z",
posiada nośność 605 ton oraz uzyskała szybkość na wodzie głębokiej v = 12,6 km/godz.
Konstrukcja i wyposażenie statku spełniają wymagania przepisów zachodnioeuropejskich dróg wodnych.
Konstrukcja kadłuba statku - stalowa, o poprzecznym systemie wiązań, całkowicie spawana otrzymała klasę Polskiego Rejestru Statków:
P T/kotwica * RZ1 - dla kadłuba i wyposażenia
PRM - dla urządzeń maszynowych

WYMIARY GŁÓWNE:
długość całkowita: Lc = 70,70 m
długość konstrukcyjna: L = 69,60 m
szerokość całkowita: Bc = 9,00 m
szerokość konstrukcyjna: B = 8,90 m
wysokość boczna: H = 2,20 m
wysokość nierozbieralna: h" = 3,80 m
zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,60 m
współczynnik pełnotliwości kadłuba: 5 = 0,87
liczba ładowni: i = 4
pojemność ładowni: 926 m3
W siłowni statku zainstalowane są 2 silniki główne firmy Sulzer-Cegielski typu 4BH22, które posiadają moc:
N = 160 KMe
n = 500 obr/min.
oraz wielozadaniowy agregat pomocniczy, składający się z silnika spalinowego Puck-20 napędzającego prądnicę,sprężarkę powietrzną, pompę wodną ogólnego użytku oraz pompę hydrauliczną.

Opis nadesłał Mirosław Rajski.
Są to materialy Biura Projektow i Studiów Taboru Rzecznego we Wroclawiu
prawdopodobnie z połowy lat siedemdziesiątych.


Komentarze

Komentarze widoczne dla zalogowanych

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Żadne oceny nie zostały dodane.