Barki motoroweDrukuj

1. BARKI MOTOROWE

1.1. BM "WARMIJKA"



Pierwszą barką motorową zaprojektowaną w kraju a przeznaczoną do przewozu ładunków różnych w rejonie Żuław oraz na trasie Elbląg - Ostróda była BM "Warmijka". W 1958 r. wybudowano kilka obiektów tego typu. BM "Warmijka" jest barką motorową, jednośrubową, z kadłubem o konstrukcji stalowej całkowicie spawanej, posiada jedną krytą ładownię oraz pomieszczenia mieszkalne dla 3 osób załogi.




WYMIARY GŁÓWNE BARKI:
długość całkowita: Lc = 25,50 m
długość konstrukcyjna: L = 24,00 m
szerokość całkowita; Bc = 3,14 m
szerokość konstrukcyjna: B = 3,10 m
wysokość: H = 1,60 m
zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,20 m
najwyższy nierozbieralny
punkt przy Tmin = 0,40 m: hn = 2,40 m
wyporność: V = 74,60 m3
nośność przy Tk = 1,20: 50 T
Do napędu barki służy zainstalowany w siłowni jeden silnik spalinowy wysokoprężny Schoenebeck typu 5NVD14:
moc silnika: N = 40 KM
obroty silnika: n = 1500 obr/min.
obroty śruby napędowej: ns= 700 obr/min.
rozruch silnika: elektryczny
Barki znajdują się w eksploatacji Żeglugi Gdańskiej.


1.2. Barka motorowa BM-500


W związku ze wzrastającymi zadaniami przewozowymi na rzekach Odrze i Wiśle konieczne było uzupełnienie stanu środków transportu wodnego o nowy typ stosunkowo szybkiego statku towarowego, budowanego w oparciu o nowe metody technologiczne oraz w dużej serii. Obiektem tym była zaprojektowana w drugiej połowie lat pięćdziesiątych barka motorowa BM-500. Była ona wówczas obiektem, który w zasadniczy sposób zwiększał intensywność przewozów żeglugi na drogach wodnych kraju (Odra i Wisła) oraz Europy zachodniej.



Od uruchomienia jej produkcji do zakończenia długiej serii budowy, tj. w latach 1958-1968 wykonywana ona była w kilku wersjach wyposażenia siłowni, a mianowicie:
a) na pierwszych 14 jednostkach zainstalowane były w siłowni do napędu głównego 2 silniki Buckau Wolf typu S6DV224 o następujących parametrach (każdy)
N = 150 KMe
n = 750 obr/min.
przekładnia red. i = 2 : 1;
b) na 75 jednostkach zabudowano w siłowni po 2 silniki SKL - Magdeburg typu 6NVD24, o parametrach zewnętrznych identycznych jak w pierwszej serii;
c) na pozostałych jednostkach zainstalowano do napędu głównego silnik Puck B120,
o mocy i obrotach:
N = 120 KMe
n = 425 obr/min.
oraz w końcowej serii silniki Puck P150 o zwiększonej mocy i obrotach:
N = 150 KMe
n = 475 obr/min.
W okresie budowy tak długiej serii tych barek wprowadzono do konstrukcji i wyposażenia statku coraz to nowsze korzystne rozwiązania.
Wprowadzono między innymi:
- wzmocnienie kadłuba, przez co uzyskano rejon pływania ,,RA";
- urządzenie sterowe typu hydraulicznego w miejsce dotychczasowego ręcznego;
- korzystne zmiany rozwiązania sterówki;
- przystosowanie do pływania w nocy oraz po Zalewie Szczecińskim.
Barka motorowa BM-500 jest typowym statkiem żeglugi śródlądowej, przeznaczonym do przewozu ładunków masowych i drobnicy. Barka posiada 3 kryte ładownie, o łącznej pojemności 560 m3. Pokrywy ładowni konstrukcji stalowej wykonane są jako przejezdne. Pomieszczenia mieszkalne statku przewidziane są dla 6 członków załogi. Warunki bytowe stworzone dla załogi korzystnie odbiegały od warunków panujących na statkach budowanych wcześniej. Załoga otrzymała 2 kuchnie, co., łazienkę (z wanną), WC i wygodne pomieszczenia mieszkalne.
Konstrukcja kadłuba całkowicie spawana, o poprzecznym systemie wiązań.
Barka wyposażona jest w 2 śruby napędowe, pracujące w dyszach Korta.
WYMIARY GŁÓWNE BARKI:
długość całkowita: Lc = 57,00 m
długość konstrukcyjna: L = 55,50 m
szerokość całkowita: Bc = 7,54 m
szerokość konstrukcyjna: B = 7,50 m
zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,70 m
wysokość w burcie; H = 2,00 m
wysokość nierozbieralna: hn = 3,90 m
Barka BM 500 .jest jednym z podstawowych trzonów floty przewozowej żeglugi śródlądowej,
zarówno w przewozach krajowych jak i zagranicznych. Zaprojektowana na warunki dość dużej prędkości, jest wciąż przykładem statku śródlądowego o bardzo korzystnym stosunku mocy do nośności, o układzie napędowym wysokosprawnym, niestety również statkiem pozbawionym rezerwy mocy w trudnych warunkach nawigacyjnych. Jedna z barek motorowych adaptowana została do celów szkoleniowych Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Zachowano w trakcie adaptacji jedną i 3 ładowni. Ładownię I zamieniono na część świetlicową i magazynową, a w obrębie ładowni III obok siłowni zaprojektowano pomieszczenia mieszkalne dla 36 uczniów i dla jednego wychowawcy.



Statek wyposażono W najnowocześniejsze urządzenia usprawniające nawigację oraz obsługę poszczególnych stanowisk załogi. Adaptację projektową
wykonano w 1960 r. Obiekt do chwili obecnej jest flagowym statkiem Technikum Żeglugi Śródlądowej.

1.3. Barka motorowa BM-600

Dla uzyskania wyższych efektów ekonomicznych w transporcie drogą wodną opracowano projekt optymalnego statku motorowego do przewozu wszelkich ładunków masowych i drobnicowych. Statkiem tym była barka motorowa BM-600, przeznaczona do żeglugi na rzece Odrze, w systemie dróg wodnych Europy zachodniej oraz na Zalewie Szczecińskim, w przejściu do portu Świnoujście. Konstrukcję i wyposażenie barki rozwiązano na poziomie najnowszych osiągnięć europejskich.

Barka motorowa BM-600
Projekt barki motorowej opracowano w 1965 r., a pierwszy statek prototypowy przekazano w czerwcu 1966 r. Budowę statku realizowała Wrocławska Stocznia Rzeczna. Statek po wybudowaniu osiągnął na próbach wszystkie założone wstępnie parametry, a ponadto odznaczał się nowoczesnością rozwiązań w postaci: wygodnych pomieszczeń mieszkalnych, szerokiego wprowadzenia hydrauliki (do napędu wind kotwicznych, do opuszczania i podnoszenia
sterówki i masztów oraz do urządzenia sterowego)., wprowadzenia nowych szczelnych pokryw, pozwalających na odkrycie całej ładowni, wprowadzenia zdalnego sterowania pracą siłowni i urządzeń pokładowych, korzystnego rozwiązania hydraulicznych wind kotwicznych tak pod względem ich gabarytów jak i uniwersalności ich napędu.



Barka motorowa BM-600 przystosowana jest do żeglugi całodobowej i dla rejonu pływania "Z",
posiada nośność 605 ton oraz uzyskała szybkość na wodzie głębokiej v = 12,6 km/godz.
Konstrukcja i wyposażenie statku spełniają wymagania przepisów zachodnioeuropejskich dróg wodnych.
Konstrukcja kadłuba statku - stalowa, o poprzecznym systemie wiązań, całkowicie spawana otrzymała klasę Polskiego Rejestru Statków:
P T/kotwica * RZ1 - dla kadłuba i wyposażenia
PRM - dla urządzeń maszynowych

WYMIARY GŁÓWNE:
długość całkowita: Lc = 70,70 m
długość konstrukcyjna: L = 69,60 m
szerokość całkowita: Bc = 9,00 m
szerokość konstrukcyjna: B = 8,90 m
wysokość boczna: H = 2,20 m
wysokość nierozbieralna: h" = 3,80 m
zanurzenie konstrukcyjne: T = 1,60 m
współczynnik pełnotliwości kadłuba: 5 = 0,87
liczba ładowni: i = 4
pojemność ładowni: 926 m3
W siłowni statku zainstalowane są 2 silniki główne firmy Sulzer-Cegielski typu 4BH22, które posiadają moc:
N = 160 KMe
n = 500 obr/min.
oraz wielozadaniowy agregat pomocniczy, składający się z silnika spalinowego Puck-20 napędzającego prądnicę,sprężarkę powietrzną, pompę wodną ogólnego użytku oraz pompę hydrauliczną.

Opis nadesłał Mirosław Rajski.
Są to materialy Biura Projektow i Studiów Taboru Rzecznego we Wroclawiu
prawdopodobnie z połowy lat siedemdziesiątych.


#1 | grundi68 dnia 07.02.2007 16:54
brawo za kompendium o towarowcach;mam nadzieję,że podobne da się stworzyć o pchaczach, bo wśród nich jest większe zamieszanie z racji ilości typów.Pfft
#2 | Valdemaras dnia 07.02.2007 17:34
Może nie babki motorowe tylko barki czeski błąd, Mirek popraw to. Pchacze są i będą opisywane w forum.
#3 | Misiek Vb71 dnia 07.02.2007 18:30
Gwoli ścisłosci, BM-500 miała trzy kuchnie, a wygodne pomieszczenia mieszkalne, to na pewno nie były te na dziobie. No, chyba że dla majtków z "Pinty".Grin
#4 | Apis dnia 07.02.2007 18:40
No i dodatkowo ex-BM500, ex-"Młoda Gwardia" nie jest juz ex-flagowym statkiem ex-TŻŚ Wink
#5 | Teos dnia 07.02.2007 19:38
Kochani, proszę się nie czepiać, to jest materiał źródłowy który powstał ok. ćwierć wieku temu pewnie wówczas spełniał jakąś tam funkcję reklamową.
Dla mnie największym osiągnięciem jest to że barka której produkcji zaprzestano w 1968 jest nadal eksploatowana przez wielu polskich armatorów.
Chociaż niestety świadczy to nie o super jakości tej barki a raczej o mizerii polskiej floty śródlądowej ;-(
#6 | Apis dnia 07.02.2007 20:21
My sie nie czepiamy Wink - ja na tym cudzie techniki pływałem na zchód. Pamiętam jak mi się włosy paliły od zapalonych wydechów na kanale przy rozebranej sterówce.... Jak wszystkie tankowce spieprzały "na drzewa" widząc ten cud wydechu Pucka B120W.....
#7 | miroslaw rajski dnia 07.02.2007 20:26
Waldek, gdzie ta babka motorowa? Chyba Tadeusz ten błąd już poprawił, bo nie mogę go się dopatrzeć.
Jestem ciekaw kiedy rzeczywiście zaprzestano budowy beemek. Data 1968 wydaje mi się za wczesna.
Pomieszczenia rufowe na beemkach były owszem obszerne, ale piekielny hałas jaki panował w czasie jazdy (szczególnie przy niskiej wodzie), odbierał im status wszelkiej wygody. Swoją drogą wolałem błogi spokój na dziobie.
Wracając do tekstu, te dane wyglądają rzeczywiście na reklamowe, gdzie niektóre opisy są wyidealizowane. Ale jest to oryginalny tekst z tamtych lat.
#8 | Teos dnia 08.02.2007 10:38
Babkę na barkę zamienił Apis, nie wiem czy zrobił dobry interes, ja bym sie głęboko zastanowił GrinGrinGrin
Ale ja za to dodałem obrazki, dzięki Apis za pomoc Wink
#9 | Apis dnia 08.02.2007 12:50
Grundi68 napisał: drogi Apis jednak miałem rację, że Wasz szkolny statek to przerobiona bm-ka,co potwierdza tekst Teosa o b.motorowych.

Wyjasniam:
Nie tak do końca. "Młoda Gwardia" była statkiem zaprojektowanym w 1960 roku przez Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu na bazie typowego kadłuba barki motorowej BM-500. Do eksploatacji weszła w 1962 r.

Ten statek nigdy BM-ką towarową nie był - więc nie jest "przerobiony", ale od razu w stoczni zbudowany jako statek szkolny. W stosunku do typowej BM ma wiele róznic w układzie pomieszczeń rufowych, stałą , metalową sterówkę o obniżonej konstrukcji i przesuniętą mocno do przodu, wejście do siłowni za sterówką prostopadle do osi a nie przed sterówką wzdłuz osi - jak BM, pomieszczenia dziobowe dużo obszerniejsze (magazyn żywności, kuchnia dla potrzeb zbiorowego zywienia itd.). Te rozwiązania wymagały innego ustawienia grodzi i innych elementów konstrukcji kadłuba, więc na już wybudowanej BM byłyby trudne do wprowadzenia.
#10 | grundi68 dnia 08.02.2007 22:13
Teos napisał:Jedna z barek motorowych adaptowana została do celów szkoleniowych Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Zachowano w trakcie adaptacji jedną i 3 ładowni. Ładownię I zamieniono na część świetlicową i magazynową, a w obrębie ładowni III obok siłowni zaprojektowano pomieszczenia mieszkalne dla 36 uczniów.


A zatem była to pierwotnie bm-ka ,która została przerobiona.
#11 | Apis dnia 08.02.2007 23:35
Teos to "przekopiował" FineReaderem ze skanu jakiegos opracowania. Nawet błąd: - zachowano jedną "i" 3 ładowni ... zamiast "z" - jest tego dowodem. Nie podał zaś autora tego tekstu, ale - jak sądzę - ktoś popisywał się raczej "dedukcją" a nie faktami. Zaadaptowano PROJEKT a nie istniejący statek.

Być może uważasz mnie za mało wiarygodne źródło informacji - pomimo iż byłem kapitanem tego statku i miałem w ręku projekty i dokumentację, o których piszę. Nie będę się więc z Tobą spierał.

Odsyłałem Cię już wcześniej do innego artykułu na naszej stronie pt "Historia TŻŚ - 1974", którego autorem jest inż. Czesław Śladkowski, pracownik BPiSTR we Wrocławiu, wicedyrektor i wieloletni nauczyciel w TŻŚ, współtwórca potęgi tej szkoły. Przeczytasz tam o Młodej Gwardii a także o pozostałych statkach szkolnych. Zachowały się też zdjęcia z wodowania "Młodej Gwardii" w kwietniu 1961r. w Remontowej Stoczni Rzecznej we Wrocławiu - niestety, nie mam do nich dostepu.
#12 | Teos dnia 09.02.2007 08:59
Teos to "przekopiował" FineReaderem ze skanu jakiegos opracowania. Nawet błąd: - zachowano jedną "i" 3 ładowni ... zamiast "z" - jest tego dowodem. Nie podał zaś autora tego tekstu, ale - jak sądzę - ktoś popisywał się raczej "dedukcją" a nie faktami.

Jest dokładnie tak jak pisze Apis, a nie podałem autora bo na skanach które nadesłał Mirek autora nie było.
#13 | miroslaw rajski dnia 10.02.2007 05:34
Jeszcze w szkole, a i pózniej, spotkałem się z wieloma określeniami związanymi z powstaniem "Młodej Gwardii". Mówiło się (i pisało też), że "Młoda Gwardia" jest typową barką motorową, zaadaptowaną barką motorową, przerobioną z barki motorowej czy zbudowana na kadłubie typowej barki motorowej. Ile opracowań tyle wersji, chociaż w sumie chodziło o to samo. Widocznie autor powyższego artykułu, którego nazwiska naprawdę nie znam, sam będąc nie na 100% w temacie, zaczerpnął określenie "adaptowana"
z niekompetentnego zródła i narobił zamieszania. Jestem pewny że Andrzej, jako były kapitan "Młodej Gwardii" ma tu ostatnie słowo i jego opinia musi być niepodważalna. A swoją drogą "Młoda Gwardia" powinna doczekać się oddzielnego opracowania. Przecież zbliża się 50 lat od chwili jej zbudowania. Kto się tego podejmie, Andrzej?, a może Waldek.
Patrząc na to zdjęcie i na te kłęby dymu z kominów: Pucki właśnie wystartowały? Bo na jazdę pełną mocą mi to nie wygląda.
#14 | Apis dnia 10.02.2007 09:24
Och, Mirku... Nie zależało mi na posiadaniu racji za wszelką cenę. Oparłem sie jedynie na bardziej wiarygodnym źródle jakim jest tekst inż. Śladkowskiego.

Natomiast z całą pewnością PRZEROBIONYM z istniejącej barki (nawet miała jakis tam numerek) był WESTERPLATTE. Na tym statku miałem praktykę dwukrotnie: z kpt. Radziałowskim i kpt. Gajewskim. Gajewski zrobił mnie swoim osobistym sekretarzem i cała praktykę przesiedziałem w jego kabinie prowadząc Dziennik Pokładowy, Księgę Statku, pisząc Rozkazy Dzienne itp. Mogłem do woli studiować dokumenty i zapiski z całej historii " Westerplatte" - w tym jedyne w swoim rodzaju teksty kpt. Radziałowskiego o kpt. Bąku i jego manewrach "Młodą.." w pobliżu WESTERPLATTE - zwykle zkończone słowami "Awarii uniknąłem !!". Niestety - nie stać mnie było na apartat fotograficzny, aby te rzeczy uwiecznić, zresztą nawet do głowy mi nie przyszło, że to wszystko gdzieś przepadnie.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet