Promocja żeglugiDrukuj

Komunikat końcowy Komisji Wspólnot Europejskich w sprawie promocji żeglugi śródlądowej (NAIADES - Zintegrowany Europejski Program Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej) przewiduje, że należy w tym celu prowadzić szeroko rozumianą edukację przybliżającą wiedzę o korzyściach z żeglugi płynących. Poprzez upowszechnienie tej wiedzy można kształtować korzystny wizerunek branży, który - zwłaszcza w Polsce - mocno zniekształcony jest przez lobby samochodowe i niektórych ekologów. Poniższe fragmenty z cytowanego komunikatu powinny więc wystarczyć za motto takich działań także w Polsce. Polecam to pod rozwagę obecnej Radzie d/s Promocji Żeglugi Śródlądowej.

"Europejska infrastruktura dróg wodnych charakteryzuje się ogromnym potencjałem w zakresie zdolności przewozowych. Nasilenie wodnego ruchu transportowego zwykle nie jest tak bardzo uzależnione od inwestycji publicznych czy dostępności terenów pod infrastrukturę, jak ma to miejsce w przypadku innych form transportu. Co więcej, żegluga śródlądowa jest jedną z najbezpieczniejszych form transportu. Roczna liczba wypadków śmiertelnych w Holandii, która charakteryzuje się największym natężeniem ruchu towarowego realizowanego w ramach wodnych dróg śródlądowych w Europie, jest bliska zeru."

"Żegluga śródlądowa stanowi także najbardziej przyjazną dla środowiska formę transportu naziemnego, której łączne zewnętrzne koszty szacuje się obecnie na 10 euro za 1 000 tonokilometrów (dla porównania: 35 euro w przypadku transportu drogowego, 15 euro w przypadku transportu kolejowego)2. Gdyby ładunki transportowane żeglugą śródlądową były przewożone drogą lądową, emisja zanieczyszczeń w Europie wzrosłaby przynajmniej o 10%."

"Wizerunek sektora żeglugi śródlądowej nie nadąża za logistycznymi oraz technologicznymi osiągnięciami sektora. Należy poprawić ogólną świadomość oraz wiedzę na temat rzeczywistego potencjału sektora w kontekście jakości i wiarygodności. Poprawa wizerunku żeglugi śródlądowej to wspólne zadanie dla branży, podmiotów politycznych oraz administracyjnych na szczeblu krajowym i europejskim. Działania promujące, skierowane do decydentów w zakresie logistyki, mogłyby być wspierane oraz koordynowane tak, aby stworzyć spójny i korzystny wizerunek żeglugi śródlądowej oraz otworzyć drogę do przywrócenia równowagi w transporcie."

"Niektóre państwa członkowskie stworzyły odpowiednie struktury, poprzez które dostarczają branży najnowsze informacje o nowych możliwościach oraz pomagają w procesie rozwoju żeglugi śródlądowej. Ustanowienie centrów promocji oraz wyznaczenie krajowych punktów pozwoli stworzyć wspólną platformę dla władz oraz branży, a także ułatwi skuteczną realizację polityki. Wyraźnie na to wskazuje porównanie danych dotyczących wzrostu w krajach, w których funkcjonują takie struktury, z krajami, gdzie ich nie ma."

Nic dodać - nic ująć.... Chociaż.... Można dodać: poniżej zamieściłem dwa filmiki pozyskane z internetu, a przedstawiające, jak kształtowany jest wizerunek żeglugi w kraju, w którym - można by rzec - "promocja jest już zbędna", bo wodą przewozi się tam blisko połowę wszystkich towarów. A jednak zależność jest chyba odwrotna: kraj, który nieustannie promuje i przybliża społeczeństwu, decydentom, spedytorom, ekonomistom korzyści płynące z rozwoju tej formy transportu - odnotowuje największy wzrost przewozów śródlądowych.

Zamieszczone tu filmy są jednak bardzo różne. Pierwszy pokazuje dynamicznie żeglugę śródlądową jako prężną, elastyczną i wszechstronną branżę transportową zdolną przyjąć każde ładunkowe wyzwanie. Pokazuje jakie znaczenie ma w morskich portach możliwość przeładunku bez składowania wprost ze statków morskich na śródlądowe. Przedstawia wykorzystanie współczesnych mechanizmów ekonomicznych i logistycznych w wykorzystaniu walorów tego transportu, oraz jak to się przekłada na odciążenie ruchu drogowego na zatłoczonych autostradach. W dobie kontenerów, do których można zapakować niemal wszystko: samochody, sprzęt elektroniczny, maszyny i urządzenia, materiały budowlane wzrasta zaleta przewozów kontenerów wodami śródlądowymi nawet na dalekich dystansach. Przybliża wiedzę o centrach dyspozytorskich dostarczających pełną informację flocie rzecznej oraz o "powszednim życiu" pływających załóg. Pokazuje troskę o ludzi, zwierzęta i środowisko: eksponuje brak spalin i hałasu, odbiór śmieci ze statków, eksploatowanie ekonomicznych i oszczędnych silników itp. Na wykresach pokazane są olbrzymie możliwości docierania flotą śródlądową do wielu krajów Europy między Morzem Północnym a Morzem Czarnym oraz jak wiele samochodów może zastąpić jeden statek rzeczny. Choć film jest opatrzony komentarzem w trudnym języku flamandzkim - obraz przemawia na tyle sugestywnie, że po przeczytaniu mojego streszczenia będzie chyba zrozumiały dla każdego.



Drugi film jest odmienny w nastroju i przesłaniu. Pokazuje, że za dobrze rozwiniętą siecią dróg wodnych stoi ciężka praca wielu pokoleń. Wszystkie - nawet najmniejsze kanały i szlaki wodne - są stale utrzymywane w stanie umożliwiającym poruszanie się różnych - małych i dużych - jednostek sportowych, turystycznych, rybackich, pasażerskich i oczywiście transportowych. Są pogłębiane, aby usunąć nanosy i namuły: Holandia leży wszak w delcie wielkiej europejskiej rzeki. Od stuleci Holendrzy pracowicie stawiają czoła naturze wcale jej nie niszcząc, a jedynie podporządkowując ją i siebie samych do harmonijnego współistnienia. Kiedy tam pływałem spotkałem się po raz pierwszy z określeniem, które wydawało mi się nieco buńczuczne w pierwszej chwili: - "Bóg stworzył świat, ale Holandię stworzyli Holendrzy". Patrząc na ich dokonania w dziedzinie pozyskiwania terenów pod przodujące w wielu dziedzinach rolnictwo, poprzez ograniczanie nieco destrukcyjnej bliskości (pływy) Morza Północnego oraz kaprysów delty Renu - zmieniającej na przestrzeni dziejów krajobraz tego obszaru - nie sposób nie docenić Holendrów jako narodu wytrwale budującego od wieków swój "wodny kraj" - jak nazwano go w pierwszym filmie.



Tymczasem w Polsce - w XXI wieku - "szacunek" dla pracy minionych pokoleń najlepiej obrazuje zniszczenie Portu Popowice we Wrocławiu podyktowane doraźnym i "płytkim" celem. Najkorzystniej położony - tuz przy Moście Milenijnym i komunikacyjnym węźle kolejowo-drogowym wrocławski port idealnie nadający się na np. terminal kontenerowy - zostanie zamieniony na "pomnik lekceważenia zdrowego rozsądku setek tysięcy do wyłącznego użytku kilkudziesięciu". Kiedy zaś słyszy się o planach zasypania (sic!) Kanału Miejskiego, likwidacji Portu Miejskiego w celach tych samych co Portu Popowice - mamy jakby wątpliwy powód do dumy narodowej...

Kiedyś Marek Ałaszewski z zespołem "Klan" śpiewał piosenkę o szaleńcu, który wybrał się "Z brzytwą na poziomki". Namawiał nas: "ochrońmy poziomki - zabierzmy mu brzytwę!". Ochrońmy dzieła ludzkich rąk tworzone przez całe pokolenia! Zabierzmy im buldożery!

kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski

#1 | Janusz Fafara dnia 02.03.2008 13:42
Brawo Andrzej. Jesteś jednym z nielicznych który nie boi się publicznie pokazać miernotę i niedołęstwo rodzimych oligarchów. Jest to dziś prawdziwą sztuką, i ty pokazujesz , że można przełamać wszechobecną zmowę milczenia i ignorancji tematu żeglugi przez ludzi niekompetentnych, których wyniesiono na piedestały władzy bądź co bądź za naszym przyzwoleniem. Już pora, aby zacząć mówić im prosto w oczy że Państwo to nie prywatny cz też partyjny folwark, Państwo to my .
#2 | Jacocaco dnia 02.03.2008 17:22
Holendrom można tylko pozazdrościć i pokazywać ich jako wzór godny do naśladowania. A o Nas i Naszych Władzach można powiedzieć tylko jedno, że Polak i przed szkodą i po szkodzie głupi.
#3 | Witold dnia 02.03.2008 17:35
Chciałbym takie widoki oglądać na naszych rzekach ,kanałach ,portach.W latach 60-tych mówiło się o kanale Odra-Dunaj w stoczniach budowano statki na nasze rzeki,w szkołach uczono marynarzy,było fest jak mówią młodzi.Komu to przeszkadzało?Obecnie silniki samochododowe transportuje sie samolotami z lotniska wrocławskiego do Niemiec, w szkołach więcej godzin naucza się o cudach , niż matematyki.Matematyka wiadomo królowa nauk,pobudza myślenie ,wyobraźnie,myślenie perspektywiczne itp.itd.
W XVI wieku Jan Kochanowski napisał ''Cieszy mię ten rym: Polak mądry po szkodzie:
lecz jeśli prawda i ...
nową przypowieść Polak sobie kupi,
że i przed szkodą, i po szkodzie głupi.''
#4 | jarek malibu dnia 02.03.2008 19:41
Cieszę się Andrzeju że ten filmik zainspirował cię do napisania tego artykułu bardzo celnie oddaje to na co skazują nas nasze kolejne rządy .Czasami powątpiewam w to czy powinniśmy być dumni z tego że jesteśmy Polakami . Najlepszym dowodem na to są komentarze Janusza i Witold
#5 | Apis dnia 02.03.2008 20:28
Dziękuję, Jarku - za zwrócenie mojej uwagi na filmik. Przerobiłem go troszkę po pobraniu gdyż na YouTube był zniekształcony, spłaszczony do formatu pseudo-panoramicznego, co wyglądało nieciekawie. Warto było zadać sobie ten trud a komentarz nasunął się sam. Swoją drogą chciałbym móc na naszych drogach wodnych kręcić takie filmy. Żeby nie kończyło się to na okazjonalnym spotkaniu np. Czesia Szarka w filmie "Szarek potrafi" - http://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=219
#6 | Teos dnia 03.03.2008 16:27
Tak przy okazji wpadłem na film reklamujący port Duisburg,
http://www.duisport.de/de/duisport_gruppe/aktuelles_archiv/video/index.php , polecam, ale uwaga jest dosc duży ok.82 MB.
#7 | Kongregacja dnia 29.03.2008 19:42
Nadal się mówi o kanale Odra Dunaj,są plany rozpoczęcia budowy ale na kiego komu kanał O-D jeśli zasypuje się porty Wrocławskie, Koźle się wali,Odra prawie nie żeglowna.
A może są to działania celowe , niszcząc naszą infrastrukturę musimy uzależnić się od obcej.- Kasa,kasa,kasa reszta z ust rządzących to,, słowa , słowa, słowa"
#8 | lelo1951 dnia 04.04.2011 01:31
Jak widzę tzw. polityków w tv a bardzo rzadko oglądam bo czasu szkoda to ręka tak nieświadomie cegły kamienia szuka i pytanie skowyczy w piersi, a rzeki tumanie rzeki
#9 | princessemagda dnia 27.05.2011 11:22
Witam Wszystkich, niedawno odkrylam ta strone internetowa i baaardzo mi sie on apodoba. Od prawie 5 lat jestem zwiazana z nawigacja srodladowa, pracuje i mieszkam w Antwerpii. Zajmuje sie klasyfikowanie wszystkich jednostek srodladowych na calym swiecie (Bureau Veritas). Bardzo podobaja mi sie wszystkie artykuly, felietony, komentarze, piekna strona internetowa. Moge sie wiele dowiedziec o tym co sie robi, lub czego sie nie robi w kierunku INLAND NAVIGATION. Dla mnie to bardzo wiele. W Belgii sporo sie o tym mowi, jest to przyszlosc transportu, szlaki wodne sa wspaniale rozwiniete w Belgii, Holandii i Niemczech, tutaj INLAND NAVIGATION odgrywa bardzo wazna role. Ja zajmuje sie klasyfikacja nowych i wczesniej juz wybudowanych statkow INLAND, przepisami, oraz wszystkimi wymaganiami. Lubie swoja prace, lubie ten temat. Mam tez nadzieje, ze dzieki tej stronie wlasnie uda mi sie poznac ciekwaych ludzi zwiazanych z Nawigacja Srodladowa. Pozdrawiam wszystkich serdecznie :-) Magda.
#10 | Apis dnia 27.05.2011 22:24
Witaj, Magda, na naszym pokładzie. Cieszymy się, że nasza strona spodobała się Tobie i jest znana za granicami Polski. Próbujemy nadać żegludze rzecznej w Polsce podobną rangę jak w Belgii, Holandii i Niemczech. Coraz trudniej nam to idzie - w Polsce nie ma z kim na ten temat poważnie porozmawiać - chodzi rzecz jasna o polityków i innych decydentów.
#11 | princessemagda dnia 07.06.2011 15:19
Witaj Apis, masz racje, serce boli jesli patrzy sie na zegluge środladowa w Polsce i porównuje z innymi krajami w Europie. Ja mam wiele z tym wspolnego w swojej codzinnej pracy i zajmuje sie tym tematem we wszystkich krajach. Boli, ze taki ogromny potencjal jaki ma Polska pozostaje bez echa i niewykorzystany. Mam nadzieje, ze minister Grabarczyk popatrzy niebawem swoim okiem i zobaczy jak wiele korzysci niesie zegluga srodladowa, jak jest ekonomiczna (wciaz jeszcze bardziej oplacalna od transportu drogowego) i jak ekologiczna. Ile pieknych rzeczy mozna zrobic, jak hotele, restauracje i centra handlowe na wodzie - jak ma to miejsce w innych krajach... Jesli macie jakies pytanie dotyczace zeglugi srodladowej w Europie - to chetnie odpowiem, odnosnie przepisow i wymagan, takze klasyfikacji statkow srodladowych - sluze pomoca. Mam nadzieje, sptkac tu ciekawych ludzi interesujacych sie tym tematem tak jak ja, nawiazac ciekawe kontakty. Pozdrawiam serdecznie. Magda

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [8 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL | Aerografia | Krismods | Dysnet